Munch efterlyser nye indtægter

JP/Politikens Hus har sikret sig overskud for nu, men nye net-indtægter er "bydende nødvendige", lyder det fra adm. dir. Lars Munch.
Tine Brødegaard Hansen

JP/Politikens Hus, der bl.a. udgiver Jyllands-Posten og Ekstra Bladet kommer ud af 2009 med et plus på 70 mio. kr. før skat. Virksomheder er skåret fra og medarbejderstaben er skrumpet med 13 pct. - fra 2900 i 2008 til 2530 i 2008.

"Bag resultatet ligger et år med to kraftige begivenheder," siger Lars Munch, adm. direktør i JP/Politikens Hus og tilføjer:

"Dels lavkonjunkturen, som er velkendt og betyder et fald i annonceomsætningen, dels den oprydning, vi har gennemført i virksomheden ved at lukke aktiviteter og sælge dem fra, som vi ikke mener bidrager til vores økonomi eller fremtid," siger han med henvisning til salget af produktionsselskabet Skandinavisk Film Kompagni og selvstændige nichesites som navlestreng.dk, boligtorvet.dk og mingler.dk.

Lavere omsætning også i 2010
Optimismen fra det pæne plus, der er en forbedring på 239 mio. kr. sammenlignet med 2008, smitter muligvis af på forventningerne i 2010. For selvom lavkonjunkturen fortsætter, kommer det ikke til at få konsekvenser for omsætningen. Den faldt med otte procent i 2009, og det er et niveau JP/Politikens Hus må leve med også i år, mener Lars Munch.

"Vi regner med det samme lave niveau i år, men på trods af det forventer vi bedre resultater som følge af rationaliseringerne, som får fuld effekt i 2010."

Hvor længe varer de gevinster ved?

"De varer evigt, hvis vi ikke påtager os nye udgifter. Det afgørende har været, at vores virksomhed også skulle tjene penge i en lavkonjunktur. Det mål er nået."

Lars Munch udtaler sig ikke om, hvordan de enkelte dagblade klarer sig konkret, men Ekstra Bladet er den bedste forretning af de tre dagblade, der også tæller Jyllands-Posten og Politiken. Alle kom de ud med overskud på grund af "høj omkostningsbevidsthed" og færre rabatter.

Ekstra Bladet er ellers den mest pressede avis målt på oplag af de tre udgivelser, selvom den giver konkurrenten B.T. baghjul.

Hård lokal-konkurrence
JP/Politikens Hus udgiver også gratis ugeaviser gennem selskabet Politikens Lokalaviser. I den del af forretningen steg omsætningen med seks procent i 2009 og resultatet før skat blev fordoblet til 11,4 mio. kr. Selvom det er tilfredstillende, indfrier det ikke forventningerne, lyder dommen fra moderselskabet.

I 2010 står lokalmarkedet, der traditionelt har sikret avishusene store indtægter, til at blive en sand slagmark med Søndagsavisens digitale indtog, Berlingskes dinby.dk og nye spillere som TopDanmarks Lokus og Eniro. Det rokker ikke ved Lars Munchs tiltro på sine i alt 65 lokalaviser, hvoraf halvdelen udkommer i Danmark og den anden halvdel i Sverige.

"Grundlæggende har jeg en stærk tro på lokalavisernes fremtid. Visse områder er mere konkurrenceprægede end andre, men vi er interesseret i yderligere vækst primært i Sverige, men også hvis der er muligheder i Danmark."

E-reader redder ikke aviserne
Avisernes digitale omsætning er steget, men den primære pengestrøm er bannerannoncer, og den slår ikke til i fremtiden, selvom den formentlig runder 300 mio. kr. i 2010.

"Opgaven i år og i det kommende år er at finde nye indtægter på nettet, også når det gælder indhold. Det er bydende nødvendigt med flere indtægter, om de så kommer via e-readers eller noget helt andet."

På JP/Politikens huskeliste for 2010 står ordet e-reader ikke direkte nævnt, og Lars Munch tror heller ikke, at den kommer til at generere større indtægter til hans virksomhed.

"Jeg regner ikke med, at vi får mærkbare indtægter på e-readere i år, men vi investerer betydelige kræfter i at følge udviklingen og i at deltage i den både i brancheregi og på egen hånd. Mange tror, at e-readere løser dagbladsbranchens problemer, men det har jeg ingen illusioner om, selvom de skal nok blive en god ny indtægtskilde."

Truer e-readere de trykte dagblade?

"Nej, de vil være et supplement. Ringer du om ti år, er en af de ting, vi vil diskutere, hvor stærk printavisen er. På trods af gode digitale apparater, vil der stadig være efterspørgsel på papiravisen, for den er glimrende som medie og browser. Så jeg tager ikke livet af papiravisen, men satser man alene på dén, har man ingen chancer for at overleve."

Papiraviserne, som vi kender i dag, vil være næsten ukendelige om ti år, ligesom ældre aviser kan være det i vores nutidige øjne, mener Lars Munch, men der skal være en grænse for innovationen.

"Aviser skal forny sig, men de skal undgå at relancere for meget. Så skal læserne tage stilling til, om de fortsat vil have den nye avis, det er der ingen grund til. Men går aviserne i stå, så dør de."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også