Dagblade: Voldsomt januar-fald i læsertallene

Gennemsnitligt tabte de danske aviser 12 procent af læserne i januar sammenlignet med samme måned året før, viser nye tal fra Gallup.
Ole Nørskov

Sneen og den lange juleferie er de to umiddelbare forklaringer, der popper op, når direktør Morten Kromann-Larsen fra TNS Gallup skal forsøge at finde en forklaring på, hvorfor læserne i udstrakt grad svigtede de danske dagblade i januar.

Et gennemsnitligt fald på knap 12 procent eller, hvad der i snit ville svare til 34.000 læsere per avis, er så markant at det ikke kan skyldes de forholdsvis store udsving månedstallene viser på grund af den statistiske usikkerhed.

"Vi har søgt højt og lavt efter forklaringer, men kan se, at der i hvert fald ikke er en teknisk årsag - der har ikke været foretaget metodeændringer eller andet, som burde påvirke resultatet," siger Morten Kromann-Larsen.

Ikke desto mindre bløder aviserne som aldrig før. Blandt de største tabere målt i faktiske læsere er Urban (-132.000), 24timer (-87.000) og Jyllands-Posten (-80.000), men der er meget langt mellem lyspunkterne.

Ifølge Morten Kromann-Larsen er det ikke ualmindeligt, at folk efter en lang ferie er lang tid om at komme op i mediemæssige omdrejninger - og juleferien var ekstraordinær lang for mange denne gang. Den hårde vinter kan også have haft betydning for folks indkøb af aviser i løssalg.

En anden mulig forklaring er, at aviserne i krisen efterhånden har skåret ind til benet i antallet af gratis eller næsten gratis eksemplarer, der er i omløb.

Normalt sammenligner MediaWatch et gennemsnit af de seneste tre måneders læsertal med samme periode året før, men da udsvinget denne gang er så markant, at det ikke kan forklares med den statistiske usikkerhed, har vi valgt at gøre en undtagelse.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også