MetroXpress vil afgive 20 mio. kr. i statsstøtte

Mere fleksibel og moderne distributionsstøtte kan spare penge uden at gå på kompromis med støttens formål. MetroXpress foreslår en ændring af distributionsstøtten.

Fire ord i loven om statslig mediestøtte og en tilpasning af bekendtgørelsen kan ændre systemet så meget, at MetroXpress A/S kan afgive 20 millioner kroner i støtte og stadig bevare distribution og læsertal for gratisaviserne metroXpress og 24timer. Det skriver MetroXpress i en pressemeddelelse.

Administererende direktør Søren Riis foreslår en justering af reglerne for den såkaldte distributionsstøtte. I dag er reglerne kun for aviser, der distribueres i abonnement – med en række stramme krav om andelen af redaktionel dækning. Ved at gøre støtten mere moderne og fleksibel vil adminsitration og unødige udgifter reduceres så meget, at MetroXpress kan afgive 20 millioner kroner af statsstøtten til andre trængende aktører i mediebranchen.

”Reglerne er ude af trit med tiden og baseret på, at der kun er en ”rigtig” måde at distribuerer dagblade på. Hvis reglerne moderniseres, vil færre penge gå til administration og ulogiske strukturer. Disse penge kunne så gå til andre trængende i avisbranchen,” siger Søren Riis i meddelelsen.

Win win situation
Med den nuværende lovtekst gives distributiontilskud som tilskud til distribution af dagblade i abonnement. Hvis loven blev ændret så distributionstilskud også kunne gives til distribution af dagblade der ikke leveres i abonnement, vil lovens formål om at ”fremme flerhed og mangfoldighed af dagblade” bedre kunne opfyldes og endog for markant færre penge ifølge MetroXpress.

Hvis reglerne om minimum 50% redaktionel dækning samtidig blev gjort mere fleksible, ville MetroXpress A/S kunne opfylde bestemmelserne og samtidig afgive hele 20 af de 38 millioner kroner, som virksomheden har fået bevilget til aviserne metroXpress og 24timer i 2010.

”Denne modernisering af reglerne er ikke en ”enten eller”, så dagblade kan vælge fortsat få tilskud after de nuværende regler, hvorfor det kun kan være en win win situation for alle parter,” lyder det fra Søren Riis.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også