Distributionsstøtte: Urban i usikker balancegang

Urban har søgt om støtte for 2010, men 24 sider den 3. september kan stikke en kæp i hjulet.
Troels Gadegaard Frølich

Det er alment kendt, at gratisaviserne har mange annoncer, og det kan give problemer, når aviserne søger distributionsstøtte. Det er Urbans ansøgning om distributionsstøtte i 2010 et rigtig godt eksempel på.

For at kvalificere sig til støtte må annoncemængden i aviserne ikke være på mere end 50 procent, og Styrelsen for Bibliotek og Medier har tidligere afvist, at det er nok at opfylde kravet i gennemsnit for samtlige udgivelser i tildelingsåret.

I stedet henviser styrelsen til 'Bekendtgørelse om tilskud til distribution af dagblade', der siger at, ”(v)urdering af et dagblads indhold foretages som en samlet vurdering på baggrund af et antal numre per år.”

Det er udgivelserne den 1. og 3. september 2009, styrelsen har vurderet ud fra, og det kan give problemer for Urban.

Ifølge MediaWatchs opmålinger lever Urban op til kravet om 50 procent redaktionelt indhold den 1. september, hvor annoncer udgør 46 procent af avisen.

Den 3. september har Urban imidlertid solgt de 20 midterste sider samt omslaget bestående af side 1-2 og de to bagerste sider. Dermed når avisen op på over 66,9 procent annoncer.

Tvivlen breder sig
Det store spørgsmål er, om de tyve midterste sider og omslaget skal regnes med som annoncer. Ifølge Styrelsen for Bibliotek og Mediers vejledning til ansøgerne skal reklameindstik ikke regnes med, men det er uklart, om Urbans tyve midterste sider kan gå for at være et selvstændigt reklameindstik eller ej.

Vejledningen siger, at et indstik skal være "fysisk adskilt fra avisen med selvstændige sidetal". Samtidig skal det markeres, "så det fremgår, at det er et indstik eller en reklame/annonce".

Urban: Ingen kan være i tvivl
Det er Dagbladspuljens Fordelingsudvalg, som skal vurdere, om det fremgår tilstrækkeligt tydeligt, at der i Urbans tilfælde er tale om et indstik; de tyve sider har selvstændige sidetal, men tæller også med i avisen samlede sidetal og er i øvrigt hæftet sammen med resten af avisen.

"Ingen kan være tvivl om, at der er tale om et annonceindstik. At avisens paginering springer efter annonceindstikket er uheldigt, og skyldes at pagineringen genereres automatisk i vores produktionssystem. Jeg synes dog, det er en lille teknisk detalje i forhold til støttekravene, da der overordnet set ikke kan være skyggen af tvivl om, at der er tale om et annonceindstik. Men det er da en af de ting, vi selvfølgelig vil være opmærksomme på fremover," siger Urbans chefredaktør Henrik Bay til MediaWatch.

”Vi planlægger dagligt vores avis ud fra kravene til belægningsprocenten, og vi måler på millimeter og decimaler, så vi med sikkerhed ved, at vi dag for dag overholder kravene,” siger Henrik Bay.

Stadig på vippen
Ifølge MediaWatchs opmåling har Urban 51,8 procent annoncer, hvis de tyve midtersider ikke regnes med. Det er først, hvis omslaget heller ikke regnes, at avisen når ned på 47 procent. Også her skal udvalget tage stilling til, om omslaget er en del af avisen. Spørger man konkurrenten, Metroxpress, der sidste år opnåede distributionsstøtte, har man svært ved at se, at Urban opfylder kriterierne.

"Jeg kan ikke se, hvordan Urban kan få distributionsstøtte, hvis opmålingerne fra Mediawatch er rigtige. Da MetroXpress søgte og fik afslag for tilskudsåret 2008, var det netop fordi vi ikke levede op til 50 procent reglen på ansøgningstidspunktet. Efterfølgende har vi flere gange ved møder og ved korrespondance med biblioteksstyrelsen, fået præciseret at 50 procent reglen er per dag og ikke et gennemsnit over en given periode," siger Søren Riis, der er adm. direktør for Metroxpress og 24timer.  

"Med hensyn til indstik, så har vi på en forespørgelse fra marts 2009 fået præciseret, at indstik skal være fysisk adskilt for ikke at tælle med som annoncer i avisen," siger Søren Riis.

Hvis der er tvivl, om en ansøger er berettiget til at modtage støtte efter opmålingerne af de to første eksemplarer, undersøger Bladpuljens sekretariat flere eksemplarer, indtil Fordelingsudvalget har et rimeligt grundlag at vurdere ud fra. Styrelsen for Bibliotek og Medier har dog ikke villet fortælle, om Urbans udgivelse den 3. september har ført til flere opmålinger.

Styrelsen for Bibliotek og Medier afgør senere i november, hvem der kan se frem til distributionsstøtte i det kommende år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også