Bureau-chefer: Tænk i brugere, Berlingske

Berlingskes nye journalistiske satsning i avisen bliver taget godt imod af to bureauchefer, selvom oplagsfaldet næppe stopper af den grund.
Tine Brødegaard Hansen

Berlingske Tidende skal være mere unik som avis og som netudgave. På mediebureauet Carat, er adm. direktør Mads Bredahl optimistisk over for initiativet, men han har mest fokus på, hvad det kommer til at betyde digitalt.

"Berlingske Tidende skal gå fra at tænke i oplag til at tænke i brugere, oplagsfaldet kan de ikke standse, men de kan få antallet af brugere på de digitale platforme til at stige."

Det er et godt træk, at den trykte avis skal trække mere på nettets styrke, når det gælder involvering af læserne.

"Umiddelbart er det en satsning, der byder op til at læserne kan give input til emner og artikler samt komme i dialog med journalisterne," siger Mads Bredahl.

Kan ændringerne bruges kommercielt over for annoncørerne?

"Det kommer an på, hvor godt de lykkes, men det er et koncept mange annoncører vil være tiltrukket af, fordi artiklerne potentielt kan gå mere på tværs af medieplatformene og derfor giver bedre annoncemuligheder på print og digitalt."

Vil I som mediebureau og annoncører så også betale mere for annoncerne på nettet?

"Nettet er en platform der mangler en forretningsmodel, det skal der helst findes en løsning på i 2010, og det ved jeg at ledelserne er meget opmærksomme på både i Berlingske Media og andre steder."

Ambitionen om unikt indhold i avisen og på nettet kan få det svært, fordi alle journalister arbejder på alle platforme, mener Ulrik Thagesen, adm. direktør i Mediacom.

"Det er en rigtig strategi i forhold til at spare omkostninger, men både print og nettet skal være topprodukter og det kan være svært at genopfinde sit stof som journalist begge steder. At få optimal dækning begge steder er en svær øvelse, men et hvert tiltag der flytter folk fra en platform til en anden og søger at få flere ikke-abonnenter ind på den digitale platform, giver større sandsynlighed for overlevelse," siger Ulrik Thagesen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også