Sjællandske får først sorte tal i 2010

Sjællandske Medier får et lille overskud i 2010 efter to intense år med omstillinger, mens 2009 byder på underskud, siger Torben Dalby Larsen, adm. direktør i selskabet.
Tine Brødegaard Hansen

Sjællandske Mediers fusion og forandringer giver først økonomisk pote i 2010 for 2009-regnskabet bliver præget af annoncekrisen, siger adm. direktør Torben Dalby Larsen.

"Forventningen er, at 2010 efter to store omstillingsår, dels som følge af den økonomisk krævende fusion, dels som følge af den generelle annoncekrise, viser sorte tal for Sjællandske Medier A/S om end meget beskedne sorte tal, før der atter bliver en mere positiv stemning på det danske hjemmemarked," siger Torben Dalby Larsen.

Markeds-bedring har lange udsigter
Annoncekrisen har ramt dagbladene hårdt i 2009 og har fjernet cirka 20 procent af branchens annonceomsætning.  Krisen har ikke været hårdere ved Sjællandske Medier end ved konkurrenterne, men Torben Dalby Larsen er ikke udpræget optimist, når det gælder udviklingen på vigtige annonceområder som detailhandlen, bolig-, bil- og jobmarkedet.  

"På alle områder er det småt med troen på snarlig vækst, hvorfor vi søger at indstille os på, at den aktuelle markedssituation gælder en rum tid frem. Man kan håbe, at skattelettelserne fra årsskiftet har en positiv virkning, men man må frygte, at en stigende ledighed får mange forbrugere til at vise betydelig forsigtighed," siger Torben Dalby Larsen.

Underskud i 2009
2008-regnskabet stod i fusionens tegn og indbragte et minus på 7,3 mio. kr., men heller ikke i 2009 vil kaste sorte tal af sig.

"Vi venter et overskueligt underskud i 2009 på grund af krisen," siger Torben Dalby Larsen.

2008 var et dyrt fusionsår, hvor Dagbladet i Ringsted og Sjællandske Medier i Næstved gik sammen. Det kostede mellem 25 til 30 mio. kr. alene fordi Berlingske og Sjællandske havde stoppet en fælles abonnementsordning. Resultatet var et lavere oplag og læsertal samt dyrere distribution.

"På den ene side skulle vi finde betydelige besparelser til inddækning af tabet efter ophøret mellem samsalget af Berlingske Tidende og det gamle Sjællandske Medier i Næstved. På den anden side skulle vi udbygge aviserne Sjællandske Sydsjælland (Næstved) og Sjællandske Vestsjælland (Slagelse), så avisen har tilstrækkelige tilbud til læserne som et soloabonnement. Det mener vi er lykkedes," siger Torben Dalby Larsen.

Information og Kristeligt Dagblad forlænger
Fire områder har især præget 2009 for Sjællandske Medier. I juni blev et nyt fælles site for alle dagbladene og ugeaviserne lanceret under navnet Sjællands Nyt på adressen sn.dk.

"Vi er endnu i opbygningsfasen, men brugertallet og antallet af sidevisninger vokser uge for uge. Der er også en kommerciel interesse," siger Torben Dalby Larsen.

Også rationaliseringer og mere redaktionelt samarbejde har været overskrifter i 2009.

"Vi har billiggjort vores arbejdsgange og reduceret vores omkostninger blandt andet ved at søge yderligere synergier på de indre linjer for at kompensere for det betydelige annoncefald, som har ramt alle danske medier."

Derudover har to trykkunder forlænget kontrakten.

"Vores trykkontrakter med dagbladene Information og Kristeligt Dagblad er forlænget for en længere periode," siger Torben Dalby Larsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også