Minke: Fynsk "næsten-fusion" fornuftig

Nødvendigt og visionært, lyder to lektorers dom over "næsten-fusionen" mellem to fynske aviser. Men fremtiden er én regionalavis.
Tine Brødegaard Hansen

"Den fynske mediestruktur" er sikret med tættere samarbejde mellem Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis. Sådan lød udmeldingen fra bestyrelsesformand hos Fyens Stiftstidende, Jørn Henrik Petersen igår.

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er lektor Kim Minke og lektor Lars Kabel enige. Færre redaktionelle medarbejdere i et samlet selskab og fælles sportsdækning er nogle af de nye initiativer, som udgør halvdelen af den forventede årlige besparelse på 26 mio. kr.

"De fine fornemmelser med, at der ikke skal være monopol på medieområdet er forbi. Vi skal være glade, hvis vi har en mediekoncern i hver region, der laver nyheder ud over dem vi får fra DR og TV 2," slår Kim Minke fast.

Nogle vil frygte, at det giver mindre mangfoldighed i mediedækningen, men udviklingen går mod centralisering.

"Det handler om at reducere dobbeltarbejdet og samtidig holde fast i at have forskellige identiteter for by-dækningen. Flere omkostninger end indtægter går ikke, så hellere være offensiv og redde medierne. Det virker meget visionært," siger Lars Kabel.

Højst en regionalavis
Hvis den fynske offensiv er så logisk, er det oplagt at spørge, hvorfor aviserne ikke tager det fulde skridt og nedlægger den ene udgave?

"Det superrationelle er ikke altid den bedste løsning. Jeg kender ikke de lokalpatriotiske følelser på Fyn så godt, men dem skal man tage hensyn til, for dét er der også økonomi i," siger Kim Minke, der mener, at lykken ikke nødvendigvis er én avismastodont.

"De er kommet sent i gang på Fyn sammenlignet med dannelsen af regionalaviser som JyskeVestkysten og Nordjyske Medier. Selvom én regionalavis kan være slutmålet på Fyn, bliver der tabt købere og abonnenter i sådan en øvelse. Så godt går det jo heller ikke for oplaget i Nordjylland," siger Kim Minke.

Lars Kabel forventer også, at fremtiden byder på højst en hovedavis per region:

"Det ender med, at vi får fem regionale mediehuse, der hver har lokale tillæg på papir og web."

Veldrevne forretninger
Begge lektorer giver de fynske aviser karakteren: Meget veldrevne. Det styrker deres tillid til, at ledelserne har set rigtigt, når de øger samarbejdet yderligere.

Hvis de nye tiltag er så gode - hvorfor skal der så en voldsom krise til, før at man sætter dem i værk?

"Mange udvikler sig mest konstruktivt under pres, selvom det ville være bedst at udvikle sig, når man er på toppen, sker det først for de fleste, når det er en nødvendighed," siger Lars Kabel.

Udviklingen på Fyn kommer ikke uventet. I 2006 etablerede Fyens Stiftstidende og Fyns Amtsavis selskabet Fynske Medier for at samarbejde om bl.a. trykkerier, it-funktioner, digitale medier, distribution, annonceaviser og administration.

Fyens Stiftstidendes årsregnskab for 2008 blinkede rødt for første gang i årevis grundet kurstab. Det fik bestyrelsesformanden til at varsle mere nærkontakt i Fynske Medier, hvilket i går blev en realitet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også