Politiken-stunt ingen kassesucces

Politikens bogtillæg kan højst sælge knap 5000 flere aviser i dag eller en beskeden ekstra omsætning, vurderer Politikens salgsdirektør.
Per Fanefjord Laursen

Der er ikke meget kommercielt perspektiv i Politikens udgivelse af jægersoldaten Thomas Rathsacks beretninger 'Jæger - i krig med eliten'.

Politiken har onsdag morgen øget sit normale løssalgsoplag med 50-70 procent - i eksemplarer er det dog stadig ikke alverden, da Politikens normale oplag til løssalg kun er 5000-7000 eksemplarer ud af et totalt oplag på 108.000 stk.

Salgs- og marketingdirektør Poul Skøtt, Politiken, står muligvis med en PR-succes i målgruppen, men der bliver ingen kasseapparater, der ringer.

"Der er ikke mange penge at tjene for os på denne sag, når vi ikke er en løssalgsavis. Initiativet er en ren journalistisk markering," siger han.

Poul Skøtt har hørt, at der til formiddag er udsolgt i visse af de 3000 kiosker, hvor avisen ligger, men han har først et overblik over interessen om to-tre dage. Først om en uge har avisen det fulde overblik over salget.

Initiativet kan ikke matche Politikens udgivelse af Ritt Bjerregaards 'Kommisærens Dagbog' i sin tid.

"Da Politiken udgav Ritts Dagbog, havde vi ekstra sælgere ude på gaden. Vi er slet ikke så offensive her."

Poul Skøtt kalder sagen en endagsbegivenhed, som er ovre i morgen.

Smart kommerciel satsning
Berlingske Medias Lisbeth Knudsen mener, at Politikens handling ikke er en demonstration i pressefrihedens og bogfrihedens navn, det er bare ganske enkelt en kommerciel satsning, som uden tvivl vil give en vis gevinst og held og lykke med det, skriver Lisbeth Knudsen på sin blog.

Hun henviser blandt andet til, at Politiken ikke har lagt bogen på nettet, men kræver, at man skal betale for avisen for at komme til at læse jægersoldaten Thomas Rathsacks beretninger.

I annoncesalget ser man ikke det store potentiale eller de store konsekvenser ude blandt annoncørerne.

"Beslutningen om at udgive jægersoldatens bog er alene en redaktionel og ikke en kommerciel beslutning. Vi har ikke haft forudgående dialog med nogen annoncører, så de øgede oplag på dagen ender med at blive added value for dem. Vi tjener ikke en annoncekrone ekstra på initiativet," Henrik Børjesson, Annoncedirektør

Print Director Rasmus Møller, Mediacom, mener, at udgivelsen passer rigtig godt til Politikens profil.

"Vi har herhjemme heldigvis en klar deling af det redaktionelle og annoncer. Annoncører køber et dagblads læsere og har sjældent en negativ opfattelse af holdningsbaserede dagblades redaktionelle indhold - med mindre det er dem selv, som er i skudlinien," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også