Metro vil op i markedet

Nyt designkoncept skal gøre gratisavisen mere dynamisk, ung og "upmarket". I dag skifter danske MetroXpress til det nye globale design.
Louise Reseke

Når MetroXpress i dag markerer sin otte års fødselsdag ved at skifte design, handler det ikke kun om nye farver og skrifttyper. Det handler også om et mere grundlæggende hamskifte, der skal sætte scenen for Metro International som nyhedsformidler fremover.

"Metro har 15 år på bagen, så det var på tide at genopfinde dét, vi gør godt - og gøre det bedre. Det nye design skal give Metro en mere dynamisk, yngre og upmarket profil. Vi vil tænke og præsentere vores historier på en ny måde, som er mere dynamisk og konkurrencedygtig i internetalderen," siger Maggie Samways, global editor i Metro International og chef for Metro World News, der har været i Danmark i denne uge for at hjælpe med implementeringen af det nye design på MetroXpress.

"Fra at være en avis, der udelukkende er bygget op af små nyhedskapsler, skifter vi til en identitet, hvor vi er langt mere uddybende i vores historier - uden at gå på kompromis med det hurtige overblik, som Metro altid har stået for," siger hun.

"Klik" rundt i avisen
Designet er skabt af den prisbelønnede spanske avisdesigner, Al Trevino, der også har stået for Metros oprindelige design og er i sin grafiske og fotobårne stil især inspireret af magasindesign. Samtidig lægger designet op til, at Metros hovedhistorier fremover brydes op i langt flere elementer, der skal tilføre dybde og perspektiv til hovedhistorierne - på den hurtige måde.

”Vi går ikke mere i dybden ved at skrive længere, men ved at fortælle historierne på andre måder. Vi vil gerne væk fra, at en historie starter her og slutter dér. Også i erkendelse af, at læserne med internettet og netnyhedernes udbredelse har vænnet sig til at zappe og klikke rundt - vi vil gerne have, at læserne kan "klikke" sig mere rundt i avisen," siger chefredatøren for MetroXpress, Jakob Høyer, der i forbindelse med det nye design har bedt sine journalister skrive 20 til 25 procent kortere - og i stedet tænke i mindst to ekstra elementer: en case fortalt som en Q&A, en ultrakort analyse fra en ekspert - eller et stykke baggrud fortalt med udgangspunkt i et enkelt tal.

Der er også enkelte nye annonceformater i det nye design - men det er først og fremmest læserne, der er tænkt på. Det nye designkoncept bliver implementeret globalt i løbet af efteråret, prisen for hamskiftet er uvis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også