Søndagsavisen udsætter salg

Salget af Søndagsavisens distributionsforretning, Forbruger-Kontakt, er udskudt til 2010. Håbet var ellers, at et salg i slutningen af 2009 kunne have indbragt en halv mia. kr.
Tine Brødegaard Hansen

Et bebudet salg af Forbruger-Kontakt, Søndagsavisens distributionsforretning, bliver alligevel ikke til noget i 2009.

Et salg skulle ellers have indbragt Søndagsavisen op mod en halv milliard kroner og givet luft til nye investeringer i print og online, sagde adm. direktør for Søndagsavisen Mads Dahl Andersen til MediaWatch tidligere på året.

"Der har været udvist god interesse for distributionsaktiviteterne, og det er vores vurdering, at der er gode og attraktive muligheder for at gennemføre et salg eller etablere en strategisk alliance," skriver Søndagsavisen nu i en selskabsmeddelelse.

Men "tidspunktet for en gennemførelse heraf vil være endnu bedre i løbet af 2010," hedder det endvidere. Det kan tyde på, at Søndagsavisen ikke har kunnet opnå en tilstrækkelig god pris for Forbruger-Kontakt og nærer håb om, at den økonomiske krise mister momentum og giver potentielle købere flere penge i lommen i 2010.

Baggrunden for salget er også, at liberaliseringen af postmarkederne åbner nye muligheder for, at Forbruger-Kontakt kan ekspandere.

"En lang række faktorer taler for at vente. Der er naturligvis altid en risiko ved at vente. Måske var en fugl i hånden bedre end flere på taget, siger adm. direktør for Søndagsavisen, Mads Dahl Andersen til RB-Børsen, skriver euroinvestor.

Tre faktorer ligger til grund for at udskyde salget: Den ventede økonomiske udvikling i distibustionsaktiviteterne, finansieringsforholdene og makroøkonomien. De spiller alle ind på mulighederne for at opnå en god pris ved et eventuelt salg, siger Mads Dahl Andersen.  

Han oplyser endvidere, at interessen for Forbruger-Kontakt både kommer fra udenlandske som danske selskaber.

Søndagsavisen har netop nedlagt den selvstændige webredaktion og har fyret fem medarbejdere samt indført en spareplan på Helsingør Dagblad, der ligeledes mister fem ansatte. I stedet er selskabet på vej med et hyperlokalt socialt netværk, minby.dk, der skal konkurrere med Berlingske Medias dinby.dk.

En vigtig del af Søndagsavisens forretning er distribution af adresseløse forsendelser, i Danmark under navnet Forbruger-Kontakt. Inklusiv Sverige og Norge dækker distributionsvirksomheden i alt 4,2 millioner husstande.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også