Gratisaviser intet værd på nettet

Gratisavisernes sites kan ikke konkurrere med dagbladenes om danskernes tid. Derfor bliver de overset af annoncørerne og er ikke værd at holde liv i, lyder det fra flere mediebureauer.
MediaWatch

Der er lukket for nyhedsstrømmen på urban.dk, men konkurrenterne på Metroxpress og 24timer holder stadig fanen højt på nettet, selvom både brugerne og annoncørerne har bedre ting at bruge henholdsvis deres tid og penge på.

"På print har de (gratisaviserne, red.) fordel af at være ligesom Ryanair: De har mindre indhold, til gengæld har de bred dækning til lavere omkostninger og fordelagtige kontaktpriser for annoncørerne. Men gratisavis-logikken holder ikke på nettet, for her er alt gratis, og de konkurrerer med titler som har flere redaktionelle ressourcer," siger Stig Møller Christensen, rådgiver hos Copenhagen Consulting Company til Børsen.

Samme pointe havde adm. direktør for Mediacom, Ulrik Thagesen, da han over for MediaWatch kommenterede Urbans beslutning om at droppe nyheder på sitet:

"Deres primære styrke som trafikmedie er at skabe relevans for folk på farten. Når man sidder hjemme foran computerskærmen, opsøger man i mindre grad et site som Urbans, for der er et hav af velkonsoliderede aviser, der går mere i dybden, så der er konkurrencen en helt anden."

Adm. direktør for Metroxpress A/S, Søren Riis, der udgiver både Metroxpress og 24timer, tager kritikken til sig og medgiver, at der stadig ikke er fundet en forretningsmodel på nettet, som modsvarer den position gratisaviserne har vundet med printudgivelserne. Her er de blandt topscoreren, når det gælder læsertal. Alligevel ønsker Søren Riis ikke at opgive netsatsningen for de to gratisaviser, som en redaktionel medarbejder og tre øvrige ansatte er tilknyttet, skriver Børsen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også