Italiensk Metro solgt i franchise

Metro-avisen kommer til leve videre i Italien, men udgiveren bliver en anden end Metro International.
Zandra Damsgaard

De seneste måneder har Metro International ligget i forhandlinger om et frasalg af sine aktiviteter i Portugal og Italien. I dag er den italienske forretning overdraget til den lokale forlagsvirksomhed New Media Enterprises på franchisebasis.

Det betyder altså, at Metro-avisen fortsat vil udkomme i Italien.

”Denne aftale er en af flere handler, som Metro International har gennemført i forsøget på at konsolidere i en række af vores europæiske markeder i tråd med vores strategi. Aftalen tillader Metro International fortsat at fastholde sin eksisterende globale rækkevidde og pan-europæiske distrubutionsplatform, hvilket er væsentligt for vores internationale annoncører,” udtaler adm. direktør Per Mikael Jensen i en pressemeddelelse.

Ifølge Per Mikael Jensen er handlen fordelagtig for alle parter, og Metro venter da også, at den vil påvirke selskabets pengestrømme gunstigt med omkring 1,5 mio. euro (godt 11 mio. kr.) i 2009.

Samtidig vil pengene fra salget alt andet lige skæppe i Metros slunkne pengekasse - koncernen offentliggjorde i sidste uge et 132 mio. kr. stort underskud i den første halvdel af 2009.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også