Metro mister 132 millioner i første kvartal

Første kvartal 2009 viser store tab på drift og omsætning for Metro International, som siden januar har lukket flere gratisaviser i Europa.
MediaWatch

Gratisaviskoncernens Metro International har netop offentliggjort halvårsmeddelelse for første kvartal af i år, som viser et driftsunderskud på 17, 7 mio. euro, svarende til132 mio. kr. Det er mere end en tredobling af det tab på fem mio. kr., som selskabet oplevede i samme periode sidste år.

Omsætningen er faldet med 15 procent i førstehalvår 2009, når der tages højde for valutaudsving samt solgte og lukkede aviser. Den totale omsætning faldt med 25 procent til 866 mio. kr.

Ifølge ledelsen er de operationelle omkostninger skåret ned med otte pct. i forhold til sidste år.

Siden januar i år har adm. direktør Per Mikael Jensen desuden barberet kraftigt i antallet af Metro-aviser i både USA og Europa, hvor han mener markedet er mere end mættet. I stedet satser Metro på markeder i Asien og Latinamerika. Her har man seneste indgået en franchiseaftale i Ecuador.

Per Mikael: Vi er ret godt tilfredse
I midten af juni sørgede storaktionæren Kinnevik for at en aktieemission kunne indbringe Metro International 527,8 mio. svenske kroner, hvoraf en stor del skulle gå direkte til de banker, som tidligere havde opsagt selskabets kredit på grund af manglende tillid.

Per Mikael Jensen oplyser til Business.dk, at Metro nu nærmer sig enden på en tid, der har været præget af frasalg og generel omkostningsreduktion.
Trods underskuddet er direktøren ikke skuffet, specielt det i lystet af de annoncebesværlige tider, mange medier befinder sig i lige nu.

”Overordnet set er vi ret godt tilfredse. I første kvartal havde vi en tilbagegang i salget på 16-17 procent. I andet kvartal er faldet på 12 pct. Jeg tror, at de fleste medievirksomheder ville være tilfreds med en tilbagegang i annonceomsætningen på 12 pct. i øjeblikket, ” siger Per Mikael Jensen til Business.dk og oplyser, at han mener selskabet er godt rustet til det kommende halvår.

”Hvis annoncemarkeder ikke kollapser yderligere, er det bestemt ikke urealistisk, at vi kan få overskud i alle lande på nær Ungarn for 2009,” siger han.

 - MFH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også