Bakker: Urban-støtte ligegyldig

Nøglen til gratisavisers succes er distribution, ikke indhold, derfor rykker det næppe, at Urban har fået omstillingsstøtte, mener lektor Piet Bakker, med speciale i gratisaviser.
Tine Brødegaard Hansen

Urbans primære behov må være at få flere penge til selve driften, fremfor den redaktionelle udvikling, siger lektor ved Institut for Kommunikation på Amsterdam Universitet med speciale i gratisaviser i en kommentar til, at Berlingske Media-ejede Urban, har fået omstillingsstøtte fra Dagbladsnævnet på 7,3 mio. kr.

"Hvis Urban nu skal have flere journalister, bliver gratisavisen jo blot dyrere at drive. Det er formentlig mere brugergenereret indhold, de vil satse på," siger Piet Bakker.

Koncernchef i Berlingske Media, Lisbeth Knudsen, har netop løftet sløret for, at Urban fremover satser på borgerjournalistik.

Når det gælder Lisbeth Knudsens tiltro til, at et "redaktionelt og annoncemæssigt udviklingsprojekt" kan vende Urbans hidtidige underskud til overskud, er Piet Bakker ikke overbevist.

"For gratisaviserne handler 90 procent om distribution. Avisudgivere taler altid om, at succes handler om indholdet i aviserne, men det er i hvertfald ikke sandt for gratisaviserne, for dem gælder dem om at nå målgrupperne ved at blive distribueret de rigtige steder," siger Piet Bakker.

Piet Bakker analyserede for nylig situationen på det danske gratisavismarked og skriver i øvrigt bloggen newspaperinnovation om gratisavismarkedet i hele verden.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også