Nordjyske: Krisen slår hårdere end ventet

Selvom Nordjyske Medier tog højde for den økonomiske krise i budgetterne for 2009, var det ikke nok, siger adm. dir. Per Lyngby. Nu skal det regionale mediehus spare 50 mio. kr.
Tine Brødegaard Hansen

På trods af, at Nordjyske Medier fik det bedste resultat i flere år i 2008, med et resultat på 17 mio. kr. mod 3,2 mio. kr. i 2007, var det ikke nok til at undgå den kraftige spareplan på 50 mio. kr., der blev annonceret i går.

"Allerede inden vi offentliggjorde regnskabet for 2008, vidste vi, at 2009 var under pres. Vi tog højde for den økonomiske krise ved budgetlægningen sidste år, men ikke nok. Derfor har vi lige fra årets første dag i 2009 arbejdet med besparelser og optimeringer," siger adm. dirketør for Nordjyske Medier Per Lyngby.

"Ingen områder er hellige", svarer han på spørgsmålet om, hvor Nordjyske Medier skal finde de 50 mio. kr.

"Vi sparer og optimerer overalt i virksomheden, men målet er naturligvis, at selv om vi sparer på produktionsomkostningerne, må det ikke føre til forringelser for vore læsere, lyttere og seere," tilføjer Per Lyngby.

Der skal dog hentes mindst 12 mio. kr. på det redaktionelle område.

Annoncesalg i index 80
Per Lyngby har ikke de samlede index-tal for blad- og annoncesalg sammenlignet med sidste år, men oplyser at Nordjyske Stiftstidendes annonceomsætning er i cirka index 80, det vil sige 20 procent lavere end samme tid sidste år.

Krisen har også påvirket Nordjyskes fremadrettede budgetlægning.

"Nu har vi så at sige fremrykket budgetfasen for 2010 og har netop foretaget fremskrivninger til 2011 og 2012, og det er vores vurdering, at virkningerne af den økonomiske krise først vil klinge af i slutningen af 2011. Derfor iværksætter vi nu ekstraordinære besparelser, som kan nå at få fuld effekt i 2010 og årene fremover."

Selvom selskabet skal hente 50 mio. kr. i besparelser, har bestyrelsen netop godkendt en virksomhedsplan, der rækker tre år frem og indebærer opbygning af nye forretningsområder, oplyser Per Lyngby.

I årsregnskabet for 2008, fremhæver ledelsen, at det særligt er annoncer inden for stillings- og motorområdet, der er pressede, også landstekstannoncerne var der færre af end året før, hedder det i regnskabet, der kalkulerer med en oplagstilbagegang på fem procent årligt.

Tidligere på året har Berlingske Media-ejede Midtjyske Medier annonceret en spareplan til 60 mio. kr., Fyens Stiftstidende, Fyns Amts Avis og deres fælles selskab Fynske Medier skal i alt spare 45,5 mio. kr., mens JydskeVestkysten i januar fyrede 20 medarbejdere.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også