Nordjyske ramt af 50 mio. kr. besparelse

Nordjyske Medier skal 50 spare mio. kroner, efter svigtende annoncesalg i 2009 rammer det Nordjyske mediehus.
MediaWatch

Ansvarshavende redaktør Per Lyngby siger, at det allerede nu ligger fast, at der skal hentes mindst 12 mio. kroner på redaktionsniveau. Besparelserne vil føre til afskedigelser blandt medarbejderne.

"Der skal findes 12 mio. kroner på redaktionelt niveau, og en konsekvens af det kan meget vel være, at der skal nedlægges et antal stillinger i redaktionerne, da 80 procent af redaktionsbudgettet går til personaleomkostninger. Men vi vil ikke sætte antal på afskedigelser endnu," siger Per Lyngby til Journalisten.

Resten af besparelserne på 50 mio. kroner findes i salgsafdelingen, produktion, trykkeri og pakkeri.

Det er primært et svigtende annoncesalg, som får skylden for de nødvendige besparelser, fortæller Per Lyngby, der oplyser at Nordjydske er ramt to gange - dels af en konjunkturkrise, der bremser annoncesalget, dels den strukturelle udvikling i forhold til bladsalget, der fortsat falder.

- PFL

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også