Mænd sidder på avisdebatten

Mænd signerer tre ud af fire læserbreve i avisernes debatspalter. Det viser nye tal fra Infomedias Analyseafdeling.
MediaWatch

I dagblade som Jyllands-Posten og Børsen har læserbreve med en mand som afsender størst chance for at komme i avisen, selv i B.T. og Information der har flest kvindelige debattører i spalterne, er kun et ud af fire indlæg skrevet af en kvinde.

Det viser tal fra Infomedias Analyseafdeling på baggrund af en gennemgang af 1673 læserbreve i otte landsdækkende aviser i tre uger. Undersøgelsen viser, at kvinder stod bag 444 debatindlæg, hvilket svarer til 27 procent.

”Debatsiderne i de landsdækkende dagblade både afspejler og er med til at sætte dagsordenen for den offentlige debat. Tallene vidner derfor både om en generel kønsmæssig skævhed i debatten og om at dagbladene selv bidrager til den,” siger Søren Langelykke, medieanalytiker hos Infomedia.

Børsen og Jyllands-Posten har færrest kvindelige debattører i spalterne, mens Information og B.T. har flest.

Historien melder dog ikke noget om, hvor stor en andel af de indsendte debatindlæg, der i alt var forfattet af kvinder.

Procentmæssigt er andelen af debatindlæg med kvindelig afsender følgende på de otte dagblade, der er blevet målt:

B.T.: 32 pct.
Berlingske Tidende: 24 pct.
Børsen: 10 pct.
Ekstra Bladet 30 pct.
Information: 34 pct.
Jyllands-Posten: 21 pct.
Kristeligt Dagblad: 27 pct.
Politiken: 28 pct.

- TBH
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også