Uafhængighed gør Dagens Medicin til annoncevinder

Det giver rum for kommercielle aktører, når fagblade og forbund knyttes tættere sammen, mener Dagens Medicins direktør.
Michelle From Hoxer

'Operationen lykkedes - Sygplejersken bløder'

Sådan lød overskriften i journalisternes fagblad for nogle uger siden. Den henviste til Dansk Sygeplejeråd sammenlægning af redaktion og kommunikationsafdeling.

Og det er ikke et enkeltstående tilfælde, mener Kristian Lund, direktør og ansv. chefredaktør for lægeavisen Dagens Medicin. Når han spejder ud over fagbladsbranchen, ser han flere eksempler på, at fagbladene er blevet kommunikationsafdelingernes forlængede arme, og for en kommerciel spiller på markedet som Dagens Medicin åbner det visse muligheder.

”Sygeplejersken har åbnet en kommerciel flanke for nogen, der måske kunne tænke sig at være noget for den faggruppe, som er temmelig stor,” siger han og fortsætter:

”De store fagforeninger vil have kontrol med den information, der kommer ud til læserne, men ingen er interesserede i at læse kontrolleret information.”

Ingen leflen for kunderne
Dagens Medicin konkurrerer med Lægeforeningens blad Ugeskrift for Læger om såvel læsere som annoncører, og Kristian Lund er ikke bleg for at udråbe sit eget medie som den største annonceplatform af de to.

”Det er begrundet i den redaktionelle kvalitet, der kan komme i et uafhængigt medie. Annoncørerne ved godt, at Dagens Medicin bliver læst, og det gør den, fordi den er uafhængig,” siger Kristian Lund, som kalder det ”en dyr spøg for Lægeforeningen”, selvom han mener, det er godt for læserne, at der er flere aktører på sundhedsområdet.

Selvom Dagens Medicin måske klarer sig godt i konkurrence med Ugeskrift for Læger, så er de også plaget af den generelle annoncenedgang, og dertil kommer store opkøb blandt medicinalfirmaerne, som betyder, at de ikke har fokus på markedsføring lige nu. Medicinalfirmaerne udgør ellers halvdelen af de annonceindtægter, som er en vigtig del af indtægtsgrundlaget for Dagens Medicin.

Men er de så ikke lige så afhængig af de store annoncører, som andre fagblade er af deres forbund?

Det afviser direktøren lodret med den begrundelse, at det ville betyde læserdøden for avisen, hvis man redaktionelt var i lommen på annoncørerne.

”Hvis vi lefler for kunderne, mister vi læserne. Selv medicinalvirksomhederne er klar over, at det har en pris at få læsere til at læse artikler, og derfor forholder vi os selvfølgelig meget kritisk til dem,” siger Kristian Lund, som i sin tid som direktør har arbejdet for at udvide forretningen, så indtjeningen ikke kun afhænger af de traditionelle kanaler.

En lille landsby
Foredrag, konferencer, stillingsopslag og bogudgivelser er nogle af de forretningsterritorier, Dagens Medicin satser på. Seneste er en ny kursusvirksomhed kommet til, for direktøren ser det som helt afgørende at være uundværlig for målgruppen af læsere og annoncører.

”Da var det accepteret, at vi fandtes og var berettiget, så blev det vigtigt for os, at vi mandsopdækkede vores målgruppe og blev i stand til at levere en masse ting ud over avisen,” siger Kristian Lund.

På jobannoncemarkedet betyder den store lægemangel herhjemme, at Dagens medicin kan hente en betydelig del af sit indtægtsgrundlag herfra. Og også på dette område er Kristian Lund tilfreds med stillingen over for modspilleren, Ugeskrift for Læger.

For nogle år tilbage scorede de nemlig det, Kristian Lund kalder en ”ren foræring” fra flere af de daværende amter, som fravalgte ugeskriftet på grund af for høje annoncepriser og dermed gav plads for Dagens Medicin, som ifølge direktøren måtte kæmpe i begyndelsen for at skabe sig sin egen eksistensberettigelse.

Den position er afgørende for Kristian Lund, der ser det som en klar fordel at have med en så afgrænset målgruppe af gøre. Han sammenligner reelt sine 25.000 abonnenter som indbyggere i en landsby, hvor han selv er lokalredaktøren. En rolle han tidligere har haft i forbindelse med den nordsjællandske gratisavis Aftenposten, som dog blev lidt af en fiasko.

”Man får nogle relationer til læserne, som betyder, at man bliver nødt til at opføre sig anderledes. På en lokalavis risikerer man at møde sine læsere ned i brugsen, og sådan er det også lidt her, og det er en fed situation at være i,” siger han.

Et opkald under interviewet her viser, at der måske er noget om den indflydelse, Kristian Lund så gerne vil tale om. Det er de praktiserende lægers forening (PLO), som gerne vil invitere Dagens Medicin til at stå i foyeren på en uddannelseskonference. Det gør dem dermed til de første, gæsterne møder. Direktøren ser det som et direkte tilkendegivelse af avisens betydning for denne del af målgruppe.

”Det er guld værd i en fagbladsbranche at få sådan en position, og vi har ikke engang bedt om det,” siger han og virker oprigtigt overrasket over opkaldet.

Lige vilkår for specialmedier
Som formand for bestyrelsen i Danske Specialmedier kender Kristian Lund alt til det samlede billede i branchen, og han fornemmer rådvildheden helt fra ledergangene og ned til menigmænd i åbne kontorlandskaber, men løsningen har ingen endnu hittet på.

Han ønsker ikke, at dagbladene skal have mindre støtte ved det kommende medieforlig, men han ser allerhelst, at specialmedierne får samme støtte som dagbladene, hvilket betyder, at politikerne må grave en større pengepose frem, når støtten næste gang skal fordeles.

”Det er svært at lave forretning ud af at udgive medier i Danmark, det må vi erkende. Principielt synes vi ikke, at staten skal tjene penge på, at vi udgiver medier, og derfor synes vi, at de den moms, som vi alle sammen betaler, skal overføres til medierne igen,” siger Kristian Lund, som håber, at det kommende medieforlig vil betyde en ensartning og større politisk vilje til at værne om medierne. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også