Lars Munch: Ban vej for mediefusioner

Danske dagbladsvirksomheder er for små, mener JP/Politikens Hus adm. direktør, Lars Munch.
Louise Reseke

Dagbladsvirksomhederne i Danmark har brug for at kunne fusionere eller opkøbe sig til større volumen og muskler, hvis de skal overleve i fremtiden. Så kontant lyder ræsonnementet fra adm. direktør Lars Munch fra JP/Politikens Hus.

"Vi oplever en globalisering af mediemarkedet og med den snævre markedsdefinition, vi stadig har, begrænser man dagbladenes vækstmuligheder herhjemme. Det er meget uhensigtsmæssigt," siger Lars Munch, der i de seks år, han har stået i spidsen for JP/Politikens Hus har han set mediemarkedet ændre sig radikalt.

"Vores største konkurrenter i dag er ikke andre danske medier, men store, velhavende internationale virksomheder som Google, Ebay eller MTG. Virksomheder, der har en volumen og størrelse, der giver dem mulighed for at konkurrere på helt andre vilkår, end vi kan," siger Lars Munch.

Sikre uafhængig presse
I hans øjne er det i alles interesse, at man udvider mulighederne for at fusionere, så længe det ikke skaber markedsdominans. Men der er meget langt til at blive dominerende på et marked, hvor man ikke bare konkurrerer med Berlingske Media om annoncemarkedet, men endnu mere Facebook og Google.

"Det er indlysende, at den gældende markedsdefinition ikke er i overensstemmelse med udviklingen og markedsvilkårerne i dag. I flere europæiske lande diskuterer man, om definitionen af markedet bør være bredere, og det mener jeg bestemt, at den bør være i Danmark, hvis man vil sikre en uafhængig dansk presse," siger Lars Munch.

Udvikling er nøglen
Når størrelse og volumen er afgørende for de danske medievirksomheder, handler det ifølge Lars Munch om, at det er nøglen til udvikling.

"Dagbladsbranchen overlever kun, hvis vi bliver ved med at udvikle os. Udvikling kræver dels en god økonomi og dels det kreative talent, der kan skabe udviklingen," siger Lars Munch, der ser JP/Politikens Hus som et eksempel på en vellykket fusion, der har styrket de enkelte medier, der indgår i konstellationen.

"Jeg vil påstå, at hverken Jyllands-Posten, Ekstra Bladet eller Politiken havde havde haft den styrke økonomisk og samfundsmæssigt, som de har i dag, hvis ikke vi havde gennemførst fusionen for seks år siden. Så kan nogle sige, at man i USA har set mange fusioner, uden at det har gavnet dagbladsbranchen, men min pointe er, at det godt kan lade sig gøre," siger Lars Munch.

Han vil ikke sætte konkrete bud på, hvilke fusioner der kunne være hensigtsmæssige på det danske mediemarked i dag.

"Det her er en generel betragtning. Ingen havde regnet med, at Jyllands-Posten og Politikens Hus fusionerede i sin tid, og jeg tror på samme måde, at man vil se konstellationer, man ikke havde forestillet sig, hvis der bliver givet mulighed for at skabe større medievirksomheder fremover," siger Lars Munch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også