Metro trækker sig fra Europa

Europa er oversvømmet af gratisaviser, derfor ligger Metros muligheder i Kina, Rusland og Latinamerika, siger adm. direktør Per Mikael Jensen.
Tine Brødegaard Hansen

"Der er alt for mange gratisaviser". Ikke det første udsagn man forventer fra kongen af gratisaviser, Per Mikael Jensen, der står i spidsen for Metro International. Fortsættelsen følger da også hurtigt.

"I Europa. Det ville ikke være et problem, hvis ikke de alle sammen lignede kopier af Metro. I Korea er der syv gratisaviser, men flere af dem adskiller sig markant fra Metro. En handler kun om sport, en anden kun om tegneserier."

Europa - et uinteressant marked
Annoncemarkedets kollaps har ikke været nådigt over for en forretningsmodel, der baserer sig på gratis og derfor udelukkende lever af annonceindtægter, men Per Mikael Jensen har stor tiltro til, at markedet vil se fordelen i at annoncere i gratisaviser der eksempelvis i Danmark er nogle af landets mest læste aviser.

Det overbefolkede gratisavis-marked i Europa er en medvirkende årsag til, at Metro har lukket sin gratisavis ned i Spanien og netop har solgt Metro i Portugal, som drives videre på franchisebasis, hvilket tidligere på året var tilfældet med de tre udgaver i USA.

Samme øvelse håber Per Mikael Jensen at gøre i Italien. For det er omkostningstungt at lukke aviser, og ved at holde liv i Metro som globalt brand, kan Metro tilgodese internationale annoncører.

"I Europa kom der for fem-seks år siden en hel mani med gratisaviser. Mange af dem er desværre lanceret af rigmænd, der synes det kunne være fedt at eje en avis, men de skulle måske hellere have købt sig en fodboldklub," siger Per Mikael Jensen.

En del af de konkurrenter, der opstod for nogle år siden, er nu lukket igen, som tilfældet var med Nyhedsavisen, og Per Mikael Jensen mener i det hele taget, at konsolideringen vil fortsætte i Europa.

Kina største reklamemarked i 2018
I løbet af i år flytter også Metros hovedkvarter fra London til Stockholm, men Per Mikael Jensen pakker langt fra passet væk. Han har blikket rettet mod Hong Kong, Korea, Chile, Mexico og Brasilien, hvor Metro allerede er til stede i dag. For ikke at tale om Rusland og Kina.

"Der vil væksten være i fremtiden. Ifølge nogle fremskrivninger vil Rusland være verdens 5. største reklamemarked i 2015, i 2018 vil det være Kina."

I Danmark kan man ikke sige Kina uden at tænke censur og krænkelse af menneskerettigheder, men de mørke skyer på himlen, ændrer ikke ved at Kina er solens rige - også når man laver gratisaviser.

"Vi har været til stede i Hong Kong siden 2002 og har meget gode erfaringer. Som koncept passer Metro perfekt til det kinesiske marked, fordi vi altid har slået os op på at være upolitiske. Vi har store udviklingsplaner for Kina, som har et meget lovende publikum."

Ikke desto mindre fik Metro-redaktionen i Hong Kong en meget bestemt henvendelse om, at 'man' i Kina ikke satte pris på gratisavisens fokus i udgaver rundt om i verden på, at kinesiske fakkelbærere blev angrebet op til OL 2008.

Men Per Mikael Jensen hæfter sig mere ved de positive takter Kina viser, når det gælder at åbne op, end på de negative historier. Det vil ændre sig med tiden.

Fra det eksotiske til det jordnære; Pengene og hvor de skal komme fra.

Metro skal sælge rejser
Metro sætter ikke som organisation sin lid til nettet, i hvert fald ikke når det gælder generelt indhold. Stærkt fokus på forholdsvis få nicher ligger derimod lige for, for eksempel når det gælder rejsemarkedet med de muligheder, det giver at være til stede i store dele af verden, mener Per Mikael Jensen.

"Alle medieejere må kapitalisere på de brugere, de har og blive dygtigere til at tænke kommercielt. Tabloidavisen the Sun, som det går godt for i UK, tjener for eksempel mange penge på bingo-spil on-line. Det virker godt for dem, men ville næppe være sagen for the Guardian."

"Metro har 20 millioner læsere over hele verden, hvoraf mange er under 40 år. Det, som vi fokuserer på, er hvordan vi skal vælge de fire-fem nicher, hvor vi kan være stærke med udgangspunkt i den målgruppe, og så tjene penge på at tilbyde dem services i meget høj klasse."

Mikrobetalinger er en våd drøm
Når det gælder mediehusenes seneste diskussion om mikrobetalinger for nicheindhold, ser Per Mikael Jensen pludselig lidt træt ud ved tanken.

"Folk er ligeglade med, hvor nyhederne kommer fra: Hvis de skal betale, kan de altid finde dem et andet sted. Mikrobetaling er journalisternes våde drøm, men den er ikke holdbar i virkeligheden."

"Jeg tror mere på flere mobiltjenester, hvor det er nemmere at gennemføre betalinger for produkter relateret til avisen, så man udbygger dens univers. Men det skal være i formater, der passer til teknologien. Mobil egner sig godt til impulskøb, mens større beslutninger som rejser og den slags egner sig bedre til pc'ere. I det hele taget er forbrugssituationen meget mere afgørende for en platform end indholdets kvalitet. Jeg tror, det vil være svært at sælge rejser eller boliger på mobile platforme, fordi kunderne typisk sidder hele familien og bliver inspireret."

Læs også MediaWatch' opfølgende interview med Per Mikael Jensen om TV 2.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også