Berlingske sætter research til salg

Lisbeth Knudsen er klar til at lancere første del af den firtrinsraket, som skal sikre koncernen penge for indhold på nettet. Databasen er blandt andet inspireret af The Guardian.
Michelle From Hoxer

En såkaldt Infoshop er første del af den større forretningsmodel, Lisbeth Knudsen og David Montgomery for nylig offentliggjorde som noget, der ville revolutionere mediebranchen, endda med turbofart. Det nye site skal vænne brugerne til at betale for indhold på nettet, for det kommer der mere af.

”Det, vi arbejder på, er at lave en infoshop, hvor vores brugere og læsere vil have en mulighed for selv at gå på jagt i vores researchmateriale og i supplerende databaser, både til de historier vi har på web og avis. Derudover kan de søge andet indhold som ikke nødvendigvis er i avisen eller er dagens nyhedshistorier, men som har en høj nytteværdi, og hvor de selv får mulighed for at lave krydskørsler mellem informationer,” siger Lisbeth Knudsen, som forestiller sig, at kunderne til de nye ydelser kan være både private og virksomheder.

”Det kan for eksempel være nære informationer, tæt på brugeren, som karaktergennemsnittet for den nærmeste skole eller voldsstatistikken i det lokalområde, man skal flytte til,” siger Lisbeth Knudsen.

Hun forklarer, at det inden for businessområdet kunne tænkes at være rating af revisionsfirmaer og konsulentvirksomheder, brancheanalyser og andet specialstof, som bl.a. Berlingske Nyhedsmagasin udarbejder, der kunne have brugernes interesse. I første omgang er databaserne gratis at benytte, men i løbet af efteråret vil dele af databasens indhold begynde at koste penge både via abonnement og mikrobetaling – såkaldt pay per action, fortæller Lisbeth Knudsen.

Infoshoppen er inspireret af lignende eksempler hos amerikanske The Economists Intelligence Unit og engelske The Guardians Data Store.

"Infoshoppen bliver et af flere områder, vi sil satse på, og det bliver ikke det eneste bærende, men vi synes, det er en god service. At vi så kan tjene penge på det er selvfølgelig positivt," siger Lisbeth Knudsen, som ikke vil afsløre, hvornår de næste initiativer bliver søsat.

"Vi arbejder stadig på at definere, hvilke områder vi vil satse på, og på baggrund af en intern workshop, har vi en liste på 50 gode forslag og initiativer, og så udvikler vi på resten og ser, hvornår de er modne til lancering," siger hun.

Infoshoppens databaser vil være at finde på berlingske.dk inden for få dage.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også