New York Times overvejer netbetaling

Den kriseramte amerikanske avis The New York Times har nu sat brugerbetaling for onlineindhold på dagsordenen.
MediaWatch

Ud over et generelt dødvande i avisbranchen døjer The New York Times med milliontab og konstant pres fra aktionærer og långivere. Det tvinger ledelsen til at tænke kreativt, og betaling for indhold på nytimes.com kan blive næste træk i avisens overlevelseskamp.

Ifølge The Observer meddelte chefredaktør Bill Keller onsdag sine medarbejdere, at to muligheder for netbetaling er under nøje overvejelse.

Den ene er en slags taxametersystem, hvor brugerne frit kan bruge indholdet på nytimes.com, indtil han eller hun når en bestemt kvota. Herefter slår taxametret til, og brugeren skal betale for indholdet.

Den anden model fungerer som et medlemskab, hvor brugerne mod betaling foruden adgang til onlineindholdet eksempelvis inviteres med til arrangementer.

Begge modeller er teknisk udfordrende, og det vil derfor formentlig vare måneder, førend The New York Times kan begynde at tage penge for sit onlineindhold. Ifølge Bill Keller er det end ikke usandsynligt, at man i første omgang lancerer en betalingsmodel på avisens mobilsite.

- ZD

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også