Kristeligt Dagblad mærket af 2008

Finanskrisen bed sig fast i Kristeligt Dagblad i 2008, og nicheavisen måtte se både oplag og overskud falde.
Zandra Damsgaard

En voksende omsætning og et lille overskud til trods er lavkonjunkturen ikke gået ubemærket hen over Kristeligt Dagblad.

Nicheavisen kom ganske vist ud af 2008 med sorte tal på bundlinjen, men overskuddet på 1,9 mio. kr. svarende til 2 pct. af en omsætning på næsten 95 mio. kr., er skrumpet gevaldigt i forhold til de foregående år.

I 2007 og 2006 var overskudsgraden således henholdsvis 11 og 9 pct.

Også oplaget fik et nøk nedad til 26.000 daglige eksemplarer i 2008, hvor egenkapitalen ikke blev nævneværdigt større end året før.

Online i vækst
Hos Kristeligt Dagblad hæfter man sig imidlertid ved en positiv udvikling hen imod årets afslutning – en udvikling, som ifølge ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør Erik Bjerager vil fortsætte i indeværende år.

”Selv om vi lever i en tid med en økonomisk tilbagegang, er der også stort fokus på religions- og værdispørgsmål. Det er Kristeligt Dagblads brede satsning på de menneskelige emner, der skaber væksten og trækker nye læsere til,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Kristeligt Dagblad noterede i 2008 vækst i annonceomsætningen og på avisens tre internetsider – kristeligt-dagblad.dk, religion.dk og kristendom.dk – hvor trafikken voksede med 62 pct. over året.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også