Dagbladsannoncer billigt til salg

Dagbladsannoncer fås til spotpris, lyder det fra mediebureauerne. Vissevasse, svarer annoncechefer, mediebureauerne forsøger blot at tvinge priserne ned.
Tine Brødegaard Hansen

Fra tre mediebureauer er meldingen klar: Der er markante prisfald på dagbladsannoncerne.

"Dagbladene sælger annoncerne billigere nu, og vi fik også meget store prisfald sidste år. De dagblade der ikke er villige til at gå ned i pris mister indtægter på den korte bane, men det er den langsigtede effekt det vil gøre rigtig ondt, fordi der sker en glidning til andre mediegrupper og fordi nogle af annoncepengene ikke kommer tilbage," siger adm. direktør i Mediacom, Ulrik Thagesen.

Mindshares adm. direktør Martin Rasmussen noterer sig, at forskellen mellem mediernes officielle annoncepriser, listepriserne, og de reelle annoncepriser bliver større og større.

"Nu er det muligt at få markante rabatter, de fleste medier er hårdt ramt og kæmper om hver en krone, et af de primære værktøjer er at sænke annoncepriserne."

'Markante prisfald'
Også Kenneth Brenøe der er trading director i Group M, som rummer mediebureauerne Mindshare, Mediacom, Mediaedge og Maxus vurderer, at "der er markante fald i dagbladenes annoncepriser."

Ingen mediabureauer vil dog sætte kroner, øre eller procenter på prisfaldet. Og spørger man Berlingske Medias annoncedirektør, Søren Hyldgaard, er det heller ikke muligt, for prisfaldet eksisterer ikke i hans produktportefølje med undtagelse af nogle enkelte medier grundet lokal eller regional priskonkurrence.

"Jeg skal ikke kunne sige, om andre sætter prisen ned, men hos Berlingske Media har vi ikke sat priserne ned. Det gjorde vi heller ikke under gratisaviskrigen. Det tager to til tre år at rette op på tre måneders dårlig styring af priserne. Det har vi en helt klar politik om, og alle chefer holder skarpt øje med, at priserne holder niveauet - medie for medie og kunde for kunde. Vores læsere er lige meget værd for annoncørerne i dag, som de var før krisen satte ind. eksempelvis burde jeg nok nærmere sætte prisen op på Berlingske Tidende, hvor læserne slet ikke er så hårdt ramt på økonomien – de udviser stadig en fænomenal købekraft," siger Søren Hyldgaard.

Tv-reklame i mediebureauers skruestik 
Han mener, at mediabureauerne forsøger at udnytte muligheden for at realisere markant lavere priser for deres kunder i de kommende år.

"Som jeg fornemmer situationen på tv-markedet, er det for første gang lykkes mediebureauerne at få presset priserne helt i bund. Det er en meget uheldig situation. Hvis det er korrekt, skaber det en naturlig forventning hos annoncørerne om, at det samme kan lade sig gøre på dagbladene og alle andre mediegrupper."

Søren Hyldgaard understreger, at kun ca. 26 pct. af annonceomsætningen i Berlingske Media går gennem mediebureauerne.

Heller ikke Jyllands-Postens annoncechef, Morten Kallmeyer er enig i mediebureauernes udlægning. Han ser ingen årsag til, at dagbladsannoncerne skulle følge tv's lave priser.

"Jyllands-Posten sænker ikke annoncepriserne. På tv kører priserne op og ned og er historisk lave på i øjeblikket, men det er ikke nødvendigvis noget der kan overføres på os. Vores prisstruktur er langt mere stabil."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også