Nicheaviser har fremgang

Mange medier lider i øjeblikket på grund af den økonomiske krise, men rundt om i Europa har nicheaviserne fremgang.
MediaWatch

Alverdens aviser er mærket af finanskrisen og konkurrerer på liv og død. Men rundt om i Europa er der en række eksempler på aviser, der tjener masser af penge. Fælles for dem alle er, at de beskæftiger sig med en bestemt niche.

"Tiden er inde til en fuldstændig anderledes tilgang til avisbranchen. Tidligere har man ændret en ting ad gangen, for eksempel formatet, distributionsmetoden eller prisen. Men det mest frugtbare vil være at tænke hele forretningsmodellen forfra," forklarer Piet Bakker, der er professor ved School of Journalism and Communication ved Hogeschool Utrecht i Holland, til Mandag Morgen.

Han mener, at der altid vil være plads til eksempelvis en finansavis på de fleste markeder, men mange andre aviser skal til at tænke alternativt.

"Jeg tror ikke på avisernes død. Men jeg tror heller ikke på markedet i dag, hvor lande som Danmark og Holland har mellem fem og seks landsdækkende dagblade," siger han.

Han påpeger imidlertid, at hvis dagbladene er villige til at tage skridtet og omdanne sig til reelle nicheaviser, ser billedet anderledes positivt ud.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også