Påsken redder dagbladene

Gud ske lov for gør-det-selv-folket. Påskens udendørsaktiviteter og benhård konkurrence i dagligvarehandlen hæver dagbladenes annonceomsætning i marts.
Tine Brødegaard Hansen Per Fanefjord Laursen

Et bedre påskeæg kunne dagbladene næppe ønske sig. I marts skruede annoncørerne op for kampagnetrykket for at sikre sig påskehandlen, og det mindskede faldet i dagbladenes annonceomsætning til 24 procent sammenlignet med sidste år. I januar var faldet på 30 procent og i februar 35 procent, viser tal fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB).

Ifølge mediechef for printmedier i Carat, Gitta Steffensen, har det alt at gøre med påsken.

"Der har været meget aktivitet fra dagligvarehandlen op til påske, fordi konkurrencen er blevet så hård på dagligvaremarkedet. Også havecentrene og diverse gør-det-selv-forhandlere har været meget aktive op til helligdagene. Det har hjulpet dagbladene."

Påske-annoncer ligger godt til morgenaviser
Dermed kan annoncemarkedets optøning vise sig at være en stakket frist.

"Jeg tror ikke, at den holder hele året men tendensen til, at annoncer der relaterer sig til boligen og dagligvarer lægger ekstra tryk på op til helligdage får måske betydning igen op til pinsen. Det ligger godt til morgenaviserne, for deres målgrupper er traditionelt dem, der er en smule ældre og har egen bolig."

Dagbladenes annonceomsætning for første kvartal ligger i gennemsnit 29 procent under niveauet for samme tid sidste år.

"Det er mange år siden, at de har haft det så hårdt, det ser man også med de fyringer og omstruktureringer, der har været alene i årets første måneder. Print generelt er hårdt ramt, så det er en kamp."

Samlet set er annonceomsætningen for alle mediegrupper i første kvartal 15 pct. under niveauet fra 2008. Nettet er blandt de mediegrupper, der trækker gennemsnittet op.

"Dagbladenes mulighed ligger i, at internettet er stigende, der kan de byde ind, og jo hurtigere de kan øge indtjeningen der, jo hurtigere kan de minimere deres underskud. Problemet er, at få er så gode til nettet som eksempelvis Ekstra Bladet, men de arbejder på at blive det, vi ser, at der hele tiden sker forbedringer og udviklinger på dagbladenes sites, så det er positivt."

Feberramt patient
Direktør Niels Christian Skjøth, MediaCompany, tror generelt, at mange annoncører har holdt igen i starten af året, mens de har fået deres 2009 budgetter på plads.

"Forklaringen er nok, at marts er den første af de tre traditionelt gode måneder i 1. halvår - marts, april og maj, som på omsætning typisk ligger ti til 20 pct. over de andre tre måneder, herunder januar og februar."

Han stiller spørsmåltegn ved, om et index 76 er en væsenligt bedring, men tallet er bedre end de foregående måneder. Hertil er omsætningen ti millioner over den i januar og februar. Men det er stadig 19 millioner under omsætningen i marts 2008.

"Patienten er i bedring i marts sammenlignet med januar og februar, men har stadig feber, og vil nok have det resten 2009, og resten af livet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også