Falbert: Fogh-dækning for slap

Chefredaktørerne fra Ekstra Bladet og B.T. langer ud mod morgenaviserne: Dækningen af Foghs NATO-post og Lars Løkke som statsminister var uaktuel og blodfattig.
Tine Brødegaard Hansen

Var morgenaviserne afhængige af løssalg, ville de få salgs-smæk for deres ordrige og baggrunds-tunge dækning af forløbet om Anders Fogh Rasmussens Nato-post og skiftedagen i statsministeriet, vurderer chefredaktør på Ekstra Bladet Bent Falbert.

"Morgenaviserne kan tillade sig at være slappe. Berlingske skriver i dag, at Løkkke vil have nye ministerier, Jyllands-Posten skriver, at Løkke vil dele magten. Skrev vi det, ville vi sælge 20 procent færre aviser. Det kan de kun gøre, fordi morgenaviserne har solgt sig selv tre måneder i forvejen i abonnement, så folk får dem ind ad brevsprækken."

Han mener, at NATO-udviklingen så rigeligt blev dækket time for time af hurtigere medier end den trykte avis.

"Derfor valgte vi i søndagsavisen at tale med Anne-Mette Rasmussen som en solohistorie, for som løssalgsavis skal vi have budskaber, der kan sælge hver dag."

Brüchmann: 'Foghs tæskehold' solgte
Den vurdering deler B.T.'s chefredaktør Peter Brüchmann. Kun ved at vinkle skarpt på konflikten om, hvorvidt Anders Fogh Rasmussen ville få NATO-posten trods Tyrkiets modstand, kunne historien sælge som forsidestof.

"I weekenden var der pludselig et politisk drama om NATO-posten, der fik karakter af en fodboldkamp. Det involverer læserne, fordi der er sym- og antipatier, hvilket er velegnet til forsiden."

Morgenavisernes dækning var for tilbageskuende.

"Der var et veritabelt blodbad af bogstaver i de traditionelle morgenaviser. Kvaliteten var høj, men der var et overkill af store portrætter og tilbageblik på Foghs år som statsminister. Vores vægtning var på det aktuelle om Obama, Merkel og Berlusconi som Foghs tæskehold i forhold til Tyrkiet."

Indikationerne er, at søndagsavisen ligger over budgetteret løssalg, siger Peter Brüchmann, mens lørdagen ligger på budget, fordi den var præget af det uforløste drama om Nato-posten og derfor var sværere at sælge.

Berlingske-gimmick skal øge salg
Berlingske Tidendes chefredaktør Christian Jensen føler sig ikke ramt af tabloidavisernes kritik og inddrager net-dækningen, når han skal måle læsertilfredsheden.

Hvordan finder I ud af om jeres dækning er spændende nok, når nu I ikke er afhængige af løssalg?

"Det gør vi blandt andet ved at se på Berlingske.dk. I lørdags havde vi et trafiktal på niveau med en travl hverdag, for da blev Anders Fogh Rasmussen NATO's generalsekretær. Det er et konkret vidnesbyrd om, at brugerne præmierer vores dækning. Den går delvist igen i vores printudgave, hvor den er mere udbygget med baggrund og fordybelse, det er forskellen på print og online, så jeg er sikker på at dækningen falder i læsernes smag," siger Christian Jensen.

Han gør sig dog ingen illusioner om, at alle kommer igennem alt stoffet.

"Om læsene kommer igennem alle 20 sider, ved jeg ikke, men vi har så stort et udbud, at der er noget for enhver smag."

Derudover gjorde Berlingske Tidende også noget særligt for at stimulere løssalget søndag.

"Vi gjorde det helt ekstraordinære, at vi lavede en falsk forside søndag med Lars Løkke Rasmussen på forsiden (som et ekstra omslag til den normale avis, red.). På side tre havde vi den store sag om, at Fogh var generalsekretær, det er en anden måde at fortælle historien på, som man ikke venter fra Berlingske Tidende."

Der er endnu ikke salgstal klar for forsøget, som dog også i fremtiden kræver en begivenhed, der står mål med den type gimmicks for at blive forsøgt igen, siger Christian Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også