Holbæk Amts Venstreblad: Fyringer betaler sig ikke

Lokalkrise. Fyringer er i første omgang dømt ude hos Medieselskabet Nordvestsjælland. Her og nu-besparelser, tyndere aviser samt nye forretningsområder indgår i krisestyringen.
Tine Brødegaard Hansen

Krisen går ikke ubemærket hen over nogen i avisdanmark, heller ikke de lokale dagblade, hvis populære pengemaskiner, ugeaviserne, også må holde for. Spørgsmålet er derfor ikke kun, om man bygger læhegn eller vindmøller i stormen mod konjunkturerne. Begge dele er nødvendigt for de lokale mediehuse - suppleret med dæmninger, nye såmetoder og alle andre metaforer for at generere udbytte, man kan finde på.

Fyringer giver for langsom gevinst
Sidste år røg stort set hele markedet for boligannoncer for Medieselskabet Nordvestsjællands dagblade Holbæk Amts Venstreblad, Kalundborg Folkeblad samt deres seks og en halv ugeavis, siger adm. direktør for selskabet Mogens Flyvholm, der også er chefredaktør for Venstrebladet. Hans krisestrategi er at tænke kreativt, når det gælder alle andre aspekter end fyringer.

"Vi kan ikke udelukke, at grønthøstermetoden på medarbejderområdet bliver nødvendig, hvis vi skal ud i endnu flere besparelser i løbet af året, men stort set alle vores faggrupper har lange fratrædelsesordninger, så fyringer er ikke noget, der får effekt i 2009. Vores fokus er på umiddelbare besparelser," siger Mogens Flyvholm.

Han står i spidsen for det lokale medieselskabs fire forretningsområder, der udover de to dagblade og ugeaviserne tæller et trykkeri og et nyoprettet portal på nettet for alle aviserne og omsætningen er "ikke som vi ønsker den", lyder meldingen fra det nordvestsjællandske.

20 sider er minimum
Avisernes tykkelse og antal er et af de parametre der skrues på i krisen.

"Tyndere aviser er en logisk følge af, at der er færre annoncer, den plads fylder vi ikke op med tekst. Vi udkommer i tabloid og vil aldrig gå under 20 sider undtagen i sommerperioden. Det giver trods alt nogle besparelser på trykning og papir."

Også produktion og distribution af ugeaviser er under lup.

"I nogle områder modtager de op til fire af vores ugeaviser, det har ikke været et problem, når der var masser af annoncer, men vores kalkule viser, at hvis hver postkasse kun modtager en ugeavis, kan vi spare otte millioner kroner på et år, fordi der er færre udgifter til trykning og distribution."

Men to hensyn vejer tungt. Hensynet til Handelsforeningerne og til de kommuner, ugeaviserne dækker. Begge parter er nemlig faste kunder i annoncebutikken og ugeaviserne bringer fast kommunale meddelelser, hvilket fortsat kan resultere i dobbeltdækning enkelte steder.

Salgs-jagt på eksisterende kunder
Men man kan ikke udelukkende spare sig ud af krisen, mener Mogens Flyvholm. Han håber, at selskabets investeringer i fællesportalen nordvest.dk kan kaste nogle annoncekroner af sig. Også trykkeriet satser Mogens Flyvholm på kan hente nogle kunder, da det også er tyndet ud i trykkeribranchen.

Abonnenternes loyalitet over for de lokale dagblade kan ligge på et mindre og mindre sted, og de seneste kontrollerede oplagstal fra Dansk Oplagskontrol melder om oplagsfald på 3,9 og 4,4 procent for Holbæk Amts Venstreblad og Kalundborg Folkeblad, særligt sidstnævntes oplagskurve har peget nedad fra maj 2008 og lå i 2. halvår 2008 på ca. 7000 eksemplarer.

"Det hænger det sammen med Folkebladets 100 års jubilæum i 2007. Her var der nogle gode tilbud på et abonnement, der havde en vis succes. Desværre sivede de nye abonnenter ud 'i bunden'," siger Mogens Flyvholm.

Den erfaring har ført til en ny salgsstrategi.

"Nu arbejder en intern telemarketing-service med at overtale de eksisterende abonnenter til at blive, det er nemmere end at hente nye kunder ind med kortsigtede rabatter, som et eksternt bureau tidligere gjorde for os," siger Mogens Flyvholm og giver sit sidste fif til lokal krisestyring.

"Den bedste måde at komme ud af krisen er ved hårdt arbejde, kreativitet og ved at stoppe klynkeriet."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også