Den Blå Avis vinder på krisen

Krisen gør, at vi køber andre folks aflagte sager. Både Den Blå Avis og Gul og Gratis melder om markante stigninger i antal af annoncer.
MediaWatch

Handlerne med brugte varer på nettet er mere end fordoblet over det seneste år. Både Den Blå Avis og Gul og Gratis melder om eksplosiv stigning i interessen for at købe brugte ting.

"Der er overraskende mange flere, der går ind for at gøre en god handel nu i forhold til for et år siden. Vi kan se stigningen på antallet af privatannoncer, der bliver pillet af siden af sælgeren, når varen er solgt," siger chef hos Gul og Gratis, Richard Wraae, til 24timer.

Hvor Gul og Gratis havde omkring 168.000 private annoncer på hjemmesiden i marts 2008, ligger der lige nu cirka 240.000.

Det er specielt mærketøj og designermøbler der hitter. Men også nyere elektronik går som varmt brød.

Selv om de to sider nu tilbyder gratis service til kunderne, så kan det alene ikke forklare den voldsomme stigning i handlerne af brugte ting på nettet. Ekspert bakker om op tesen, krisen gør os til loppe-shoppere.

"Selv hvis ens økonomiske forhold er nøjagtigt som før, vil mange være påvirket af, at der har bredt sig en kollektiv stemning af, at det vist ikke går så godt. Og så er det oplagt at købe brugt, så man alligevel kan fortsætte det gode liv uden at bruge af sin formue," siger ekspert i forbrugeradfærd Søren Askegaard fra Syddansk Universitet.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også