Metro i USA dropper aftale med AP

Gratisavisen Metro i USA har valgt at droppe aftalen med AP. Avisen vil selv producere sine nyheder.Tidligere i dag offentliggjorde Metro i USA, at de ikke vil forlænge aftalen med det store nyhedsbureau Associated Press, AP, når den udløber i morgen den 1. april.Avisen skriver i sin erklæring, at den ønsker at bruge andre kilder til nyheder og i stigende grad ønsker at producere avisens indhold selv.
MediaWatch

Gratisavisen Metro i USA har valgt at droppe aftalen med AP. Avisen vil selv producere sine nyheder.

Tidligere i dag offentliggjorde Metro i USA, at de ikke vil forlænge aftalen med det store nyhedsbureau Associated Press, AP, når den udløber i morgen den 1. april.

Avisen skriver i sin erklæring, at den ønsker at bruge andre kilder til nyheder og i stigende grad ønsker at producere avisens indhold selv.

"Vi tror, at fremtiden for vores udgivelser ligger i at producere så meget af vores eget materiale som muligt," siger Tony Metcalf, der er chefredaktør på Metro USA, til editorandpublisher.com.

Et andet og meget vigtigt argument for at Metro USA undlader at forlænge aftalen med AP er prisen. Chefredaktøren siger selv, at ved at avisen i højere grad lægger arbejdet på sine egne journalister, så skærer man en stor udgiftspost væk fra det pressede budget.

Hos AP forstår de godt, at den finansielle krise gør det nødvendigt for aviser at se på udgifterne, og finde på alternative løsninger på den trængte økonomi.

"Metro forbliver en international kunde hos AP," siger Paul Colford, chef for medierelationer hos AP.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også