Sepstrup: Kikset Politiken-kampagne

Medieforsker Preben Sepstrup kalder Politikens nye Søndags-kampagne "kluntet som en flækøkse".
Tine Brødegaard Hansen

"Ny katastrofalt stor søndagsavis." Budskabet troner på en plakat, der viser en slagmark af fældede træer, stubbe og grene hugget til pindebrænde.

Formålet er at gøre opmærksom på Politikens nye store søndagsudgave med udvidede sektioner.

Men idéen lykkes overhovedet ikke, mener medieforsker Preben Sepstrup, der i et indlæg på K-forum hudfletter Politikens kampagne:

"Det er ren trussel-kommunikation. Den negligerer modtagerne som bekendt, hvis der ikke følger en meget let realiserbar handlingsanvisning med. I sammenhængen her er det implicit, men det er der: drop Søndagspolitiken."

Problemet er, at Politikens læsere er stærkt engageret i forurenings- og miljøspørgsmål og derfor ikke bryder sig om at blive mindet om, at søndagsavisen har kostet adskillige grantræer livet, lyder Preben Sepstrups ræsonnement, der har afstedkommet en heftig debat på K-forum.

I søndagens udgave af Poltiken har man tilsyneladende følt sig nødsaget til at forklare og forsvare kampagnen. I en billedundertekst hedder det:

"Politikens nye søndagsavis er stor, men den er ingen katastrofe for miljøet. For hvert træ, der fældes for at lave papiret til den, plantes to nye, og avisen arbejder på at blive certificeret som landets mest miljøvenlige."

Mens Politikens tidligere kampagner med barske ord om avisens indhold såsom 'pladderhumanistisk' og 'feministisk bøsseævl' tilsyneladende glider ubemærket ned, er det en anden sag at gøre grin med miljøet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også