USA: Bliv redaktør for din avis

USA's fjerdestørste aviskæde, MediaNews Group, tester individuelle nyheder. "Du bliver din egen redaktør og udgiver," siger manden bag.
Tine Brødegaard Hansen

Snart bliver avisen skræddersyet til den enkelte læsers ønsker, hvorefter læseren kan udskrive avisen på en specialdesignet printer derhjemme, modtage den på sin computer eller mobiltelefon, skriver denverpost.com, der bliver udgivet af MediaNews Group.

Også annoncer vil blive tilpasset den enkelte læser baseret på det indhold, personen vælger. En læser der ønsker sportsartikler, vil således få annoncer fra sportsforretninger. Sådan ser MediaNews Groups eksperiment i hvert fald ud ifølge Mark Winkler, der er vice adm. direktør for salg og marketing i avisgruppen. Denverpost.com omtaler ikke, hvordan læsernes udvælgelse af nyhederne præcis skal foregå.

MediaNews Group har taget patent på termen 'Individuated News', individuelle nyheder. Modellen bliver testet til sommer med Los Angeles Daily News, for I-News tilbyder ikke kun indhold fra The Denver Post og andre af gruppens egne aviser, men også fra nyhedsbureauet Associated Press og lignende tjenester.

Konsekvensen af at tilpasse nyhederne til den enkelte læser, der modtager dem elektronisk, kan blive, at papiravisen kun går i trykken tre dage om ugen i fremtiden.

"Cirka 65 eller 70 procent af en avis' indtægter kommer fra annoncesalg på torsdage, lørdage og søndage, så vi fortsætter med at trykke de dage," siger Mark Winkler til denverpost.com.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også