Berlingske fyrer 3F-annonce

Anonyme annoncer er ikke velkomne i Berlingske Tidende. Avisen boykotter en helsidesannonce med en fiktiv afsender, som imidlertid 3F står bag.
Louise Reseke og Zandra Damsgaard

En anonym helsidesannonce, der langer ud efter regeringens skattereform, og som blev bragt i flere dagblade i denne uge, nåede kun at leve en enkelt dag i Berlingske Tidendes spalter.

Berlingske Tidende meddelte fagbevægelsen i skikkelse af 3F, som ifølge Lisbeth Knudsen står bag annoncekampagnen, at annoncerne ikke kommer i avisen igen, med mindre det et eller andet sted på siden fremgår, hvem den rigtige annoncør er.

"Vi vil ikke bringe anonyme annoncer i Berlingske Tidende, og derfor har vi bedt 3F om at sætte en afsender på - og det behøver bare at være den minimale afsender, som reklamebureauer ofte bruger på annoncer. Det ønsker 3F ikke at gøre, og derfor bliver annoncen ikke bragt mere i Berlingske Tidende," siger koncernchef Lisbeth Knudsen til MediaWatch.

Helt uden afsender er annoncen ikke. Bag det, der tilsyneladende er et åbent brev til finansminister Lars Løkke Rasmussen (V), står nemlig ”Foreningen for Danske Direktører”. En sådan forening eksisterer imidlertid ikke og er altså lige så fiktiv som brevet.

Begge dele er skabt med det formål at udtrykke fagbevægelsens utilfredshed med regeringens netop vedtagne skattereform og pakket ind i en sarkastisk tilsvining af samfundets øvre lag som godt naive, rødvinsdrikkende materialister.

Principiel beslutning
Uagtet annoncens formål og indhold er det for anonymt for Berlingske Tidende:

"Vi kan ikke have falske annoncer i avisen. Den webadresse, der henvises til i annoncen, giver jo heller ingen spor til afsenderen," siger Lisbeth Knudsen med henvisning til den påståede hjemmeside for den falske direktørforening.

Selvom annoncen allerede har været bragt i avisen, er der ifølge Lisbeth Knudsen tale om en principiel beslutning:

"Vi har fået henvendelser fra to læsere, men det er først og fremmest princippet, der tæller. Vi vil ikke bringe anonyme annoncer, og det gør vi tydeligt for enhver her," siger hun.

Bryder ikke loven
Hos reklamebureauet bag annoncen, det Nørrebro-baserede Uberkant, stiller man sig uforstående over for beslutningen.

"Det er meget mærkeligt, at et medie i en tid med stor nedgang på annoncemarkedet vælger at afvise en fuldt betalt annonce. Vi bryder ingen love med annoncen. Ifølge markedsføringsloven er der intet galt i ikke at have afsender i en annonce, så længe annonceafdelingen på det pågældende medie er informeret om afsenderen, og det er de selvfølgelig her. Lisbeth Knudsens beslutning viser, at der ikke er lige adgang til medierne,” siger Lars Peter Toft, der er direktør i Uberkant.

Men hvorfor kan I ikke bare sætte den lille afsender på, som Berlingske efterlyser?

”Fordi det ikke vil give nær så meget opmærksomhed, og formålet med kampagnen er at skabe opmærksomhed. Det er også lykkedes – ikke mindst med denne diskussion,” siger Lars Peter Toft.

Hos den formodede afsender af annoncen, 3F, kan man ikke genkende udlægningen fra Berlingske Tidende.

"Vi har på intet tidspunkt fået nogen henvendelse fra Lisbeth Knudsen eller Berlingske Media vedrørende denne annonce og stiller os i det hele taget uforstående over for den diskussion, der er opstået," siger kommunikationschef Palle Smed fra 3F. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også