Berlingske ser lyst på fremtiden

Lisbeth Knudsen er tilfreds med udviklingen i Berlingske Medias oplags- og læsertal, der for de fleste andre dog ser negative ud.
Zandra Damsgaard

Hos Berlingske Media er man ”ganske godt tilfredse” med de netop offentliggjorte oplags- og læsertal, forsikrer adm. direktør og chefredaktør Lisbeth Knudsen.

"For os er det læser- og brugertal, der er vigtige indikatorer, og ikke oplagstallene - alle kan købe sig til høje oplagstal ved at trykke flere aviser og sælge dem i billige abonnementer,” siger hun ifølge en pressemeddelelse.

Ikke desto mindre fortæller dagens tal fra Dansk Oplagskontrol og Index Danmark/Gallup en anden og mere dyster historie.

Mens oplagstallene rasler ned, følger læserne nemlig lige så stille med. Berlingske Tidendes læsertal på hverdage faldt således 2,2 pct. i andet halvår 2008 sammenlignet med andet halvår 2007, og søsteravisen B.T. tabte 1,2 pct. af sine læsere i samme periode.

B.T. og Berlingske Tidende må se sig henvist til en 6.- og en 8.-plads på listen over de mest læste dagblade – og søndagsudgaverne er et kapital for sig.

Flere brugere
De faldende oplags- og læsertal til trods er Lisbeth Knudsen optimist:

”Vi har i dag et langt mere lønsomt oplag end tidligere, så vores mål om at blive en langsigtet bæredygtig forretning er på vej mod en opfyldelse.”

Hun fremhæver vækst i den totale bladsalgsomsætning og en øget rentabilitet heraf, samtidig med at Berlingske Medias store onlinesatsning ifølge topchefen har givet pote i form af en brugertilvækst på 15 pct. over 2008.

”Vi har fat i den tunge ende hos Berlingske Media, og tallene underbygger den strategi, vi lagde i begyndelsen af 2008. Derfor tør jeg sige, at jeg ser lyst på fremtiden,” lyder det fra Berlingske-bossen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også