Berlingske ser lyst på fremtiden
Hos Berlingske Media er man ”ganske godt tilfredse” med de netop offentliggjorte oplags- og læsertal, forsikrer adm. direktør og chefredaktør Lisbeth Knudsen.
"For os er det læser- og brugertal, der er vigtige indikatorer, og ikke oplagstallene - alle kan købe sig til høje oplagstal ved at trykke flere aviser og sælge dem i billige abonnementer,” siger hun ifølge en pressemeddelelse.
Ikke desto mindre fortæller dagens tal fra Dansk Oplagskontrol og Index Danmark/Gallup en anden og mere dyster historie.
Mens oplagstallene rasler ned, følger læserne nemlig lige så stille med. Berlingske Tidendes læsertal på hverdage faldt således 2,2 pct. i andet halvår 2008 sammenlignet med andet halvår 2007, og søsteravisen B.T. tabte 1,2 pct. af sine læsere i samme periode.
B.T. og Berlingske Tidende må se sig henvist til en 6.- og en 8.-plads på listen over de mest læste dagblade – og søndagsudgaverne er et kapital for sig.
Flere brugere
De faldende oplags- og læsertal til trods er Lisbeth Knudsen optimist:
”Vi har i dag et langt mere lønsomt oplag end tidligere, så vores mål om at blive en langsigtet bæredygtig forretning er på vej mod en opfyldelse.”
Hun fremhæver vækst i den totale bladsalgsomsætning og en øget rentabilitet heraf, samtidig med at Berlingske Medias store onlinesatsning ifølge topchefen har givet pote i form af en brugertilvækst på 15 pct. over 2008.
”Vi har fat i den tunge ende hos Berlingske Media, og tallene underbygger den strategi, vi lagde i begyndelsen af 2008. Derfor tør jeg sige, at jeg ser lyst på fremtiden,” lyder det fra Berlingske-bossen.