Dagbladsannoncer i frit fald

Dagbladene tager hul på 2009 med et annoncefald på 30 pct. Intet tyder på, at tendensen vender i nærmeste fremtid, forlyder det fra Jyllands-Posten og Berlingske Media.
Tine Brødegaard Hansen

Sammenlignet med samme tid sidste år, har dagbladenes annoncesalg taget et særdeles kraftigt dyk på 30 pct., viser tal fra mediaindexet fra Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB).

"2009 bliver et historisk hårdt år for alle mediehuse. Min forventning er, at indextallene fortsat er lave når februar- og martstallene kommer. Der er ikke noget i pipelinen lige nu, der siger, at det skulle blive bedre for os de næste måneder. Annoncefaldet er accelleret fra oktober sidste år og vedbliver at vise store tilbagegange sammenlignet med året før," siger bladdirektør Klaus Høeg-Hagensen fra Jyllands-Posten.

Hvor hårdt er I selv ramt?

"Der er ikke noget overraskende i index 70 og det stemmer godt overens med det vi ser både på det direkte salg og på salget gennem mediebureauerne. Vi er især hårdt ramt på de konjunkurfølsomme markeder som job- og ejendomsmarkedet."

Løft efter sommerferien
DRRB-tallene baserer sig på, hvad mediebureauerne indberetter, at de sælger af annonceplads for deres kunder typisk blandt større virksomheder.

Den krog hænger både Klaus Høeg Hagensen og annoncedirektør i Berlingske Media, Søren Hyldgaard deres hat på.

"Det er kun er 25 pct. af dagbladenes omsætning, der går via medieburauerne. Så DRRB-tallene er ikke ensbetydende med, at det ser sådan ud alle vegne, de gælder kun for den dagbladsomsætning, der går gennem mediebureuaerne," siger Søren Hyldgaard.

Søren Hyldgaard sætter sin lid til, at den værste del af stormen, der blæser annoncemarkedet omkuld, bliver redet af i år.

"Jeg forventer nogle løft i markedet efter sommerferien, som følge af skattereformen og andre væksttiltag."

Hvordan går det med jeres annoncesalg uden om mediebureauerne?

"Nogle steder ser det bedre ud for eksempel på tekstsidemarkedet og andre rubrikmarkeder, men job- og boligannoncer er under pres. Vi får en relativt stor andel af vores omsætning fra ugeaviser, som ikke viser de samme lave tal, så det er ikke alt print, der ryger tilbage 30 pct. men primært de landsdækkende aviser."

Hvordan rammer det jer?

"Vi omsætter ikke det, vi skal, men generelt ligger vi højere end DRRB-tallen på nogle markeder."

Hvordan imødegår I tilbagegangen på annoncemarkedet?

"I salgsafdelingen afsøger vi hele tiden nye markeder og kunder."

Besparelser på vej
Også Klaus Høeg-Hagensen understreger, at en stor del af Jyllands-Postens annoncesalg går uden om mediebureauerne, men det gør ham ikke til optimist, og Jyllands-Posten har flere besparende foranstaltninger på vej for at imødegå krisen. Deriblandt at flytte fra Kgs. Nytorv til Politikens Hus på Rådhuspladsen, en mulig lukning af trykkeriet i Viby og en gennemgang af abonnementsbasen med henblik på at skære rabat-abonnementerne væk.

Med de seneste besparelser er Jyllands-Posten sammenlagt oppe på at have barberet næsten 100 mio. kr. af omkostningerne i løbet at et år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også