Læsertal: Nicherne vinder
Gennem de seneste år har Børsen og Kristeligt Dagblad været undtagelserne, der bekræftede reglen om tilbagegang i den danske dagbladsverden. Men på det seneste har Information blandet sig i topstriden, og med en fremgang på 14 pct. i antallet af læsere i andet halvår 2008 sammenlignet med samme periode 2007 tager avisen prisen som halvårets højdespringer.
I den anden ende af skalaen ligger ikke overraskende 24timer, som stadig taber højde efter avisen først droppede husstandsomdelingen og siden blev en del af MetroXpress A/S. ErhvervsBladet taber også læsere - stadig som en eftervirkning af, at avisen for snart længe siden på grund af ændringerne i loven om distributionsstøtte gik over til at blive betalingsavis.
Der er heller ikke i denne omgang nogen større sammenhlæng mellem de kontrollerede oplagstal, som også netop er blevet offentliggjort, og læsertallene. Det er for eksempel lykkedes Jyllands-Posten og Ekstra Bladet på trods af, at begge har haft et oplagsfald på ikke mindre end 7,1 pct., at få læserfremgang. Ekstra Bladet er gået frem med 3,8 pct. og JP med 0,4 pct.
- MediaWatch