Oplag: Forrygende januar

Januar var den bedste måned i mands minde, når det gælder det danske avissalg - hvis altså man regner Berlingske Media og Nordjyske Stiftstidende fra.
MediaWatch

13.169 aviser eller sølle 1,7 procent.

Så lidt faldt det danske avisoplag i januar 2009 på hverdage sammenlignet med samme måned året før. For første gang meget længe er det lykkedes betalingsaviserne at holde noget, der med lidt god vilje kan kaldes status qou.

Der er bare den hage ved det, at få at nå ned på så lavt et tal, er man nødt til at skære aviserne under Berlingske Media (herunder JydskeVestkysten) og Nordjyske Stiftstidende fra.

Men så er situationen til gengæld også forbedret for resten af avisbranchen, som har balanceret omkring et fald på omkring 4 procent i forhold til året før i de seneste måneder.

En del af forklaringen er, at Jyllands-Posten, som på grund af sit store oplag betyder meget procentuelt, kun faldt med 0,8 pct. i januar, men selv når man regner JP fra, er der tale om en markant forbedring. Det samlede fald uden JP ligger på 1,9 pct., hvor det på det seneste har svinget mellem 3,3 og 3,9 pct.

Jyllands-Posten og Berlingske følger i den kommende tid to modsatrettede strategier. Mens JP skærer ikke-rentable abonnenter fra, går Berlingske mere aggressivt i markedet med tilbud. Det betyder, at JP vil miste oplag, mens Berlingskes oplagsudvikling vil forbedres.

- MediaWatch

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også