Søndagsavisen skifter kurs

Det bebudede frasalg af Søndagsavisens distributionsforretning, Forbruger-Kontakt, skal få Søndagsavisens forretning mere over på nettet – men der er lang vej.
Tine Brødegaard Hansen

Distributionsforretningen Forbruger-Kontakt står for lidt mere end halvdelen af Søndagsavisens omsætning på 1,5 mia. kr. Men i slutningen af 2009 kan et salg af forretningen være en realitet, har Søndagsavisen bebudet. Salget, der ventes at kunne indbringe mere end en halv milliard kr., skal give luft til en nye investeringer i print og online, siger adm. direktør for Søndagsavisen Mads Dahl Andersen til MediaWatch.

"Vi arbejder på at få styrket vores position på jobmarkedet, hvor vi har Ofir i dag, selv om det er faldet meget. Derudover  har vi Boligportalen, der er Danmarks største portal for udlejning af lejeboliger samt Matchwork, der sælger softwareløsninger til dagblade, så deres aviser kan komme online. Den virksomhed er størst i England og Sverige, og der forventer vi også vækst," siger Mads Dahl Andersen, der også vil skabe mere synergi mellem de forskellige sites såsom Ferieliv.dk, Myliving.dk og Søndagsavisen på print.

Positiv over for salg
Aktieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securities er positivt indstillet over for et kommende salg af Forbruger-Kontakt.

"Hvis man skal sælge Forbruger-Kontakt, som er en hendøende branche, blandt andet på grund af øget brug af internet og e-mails, så er tidspunktet sikkert nu."

Men Henrik Schultz vurdering af strategien for Søndagsavisen er knap så offensiv, som ledelsen fremstiller den.

"Jeg oplever, at Søndagsavisens ejere har opgivet alle tanker om vækst og i stedet satser på at reducere kapitalbrug i koncernen. Kontantoverskud skal betales tilbage til aktionærerne, som har bedre investeringsalternativer end Søndagsavisen-koncernen. Jeg er tilbøjelig til at være enige med aktionærerne, ikke mindst i lyset af ledelsens resultater de sidste år," siger Henrik Schultz.

Ingen planer om opkøb
Ifølge den seneste regnskabsmeddelelsen gav Søndagsavisens internetaktiviteter et minus for den primære drift på 28,5 mio. kr., det er 29,5 mio. kr. lavere end i 2007. Omsætningen for internetaktiviteterne var i 2008 på 93,5 mio. kr., hvilket er en vækst på 2,5 mio. kr. sammenlignet med 2007.

Mads Dahl Andersen har da også sat det lange lys på, når det gælder at skimte væksen, den ligger formentlig to til tre år ude i fremtiden.

"Ser man på vores track record for de seneste år, kan vi ikke prale af at have været meget succesfulde på det område," siger Mads Dahl Andersen, der samtidig understreger ledelens tro på, at internetaktiviteterne vil opleve vækst og afviser, at Søndagsavisen kan ligne et selskab under afvikling uden den indbringende distributionsforretning.

"Det er vi på ingen måde," siger Mads Dahl Andersen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også