Hvem vil købe Metro

Hvis Metro International bliver solgt kan den nye ejer være blandt mediemarkedets gamle kæmper, mener analytiker Henrik Schultz.
Tine Brødegaard Hansen

Det er "The usual suspects" aktieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securities peger på, når han skal forsøge at sætte navn på, hvem den hemmelige bejler, der har vist interesse for Metro International, er.

"The usual suspects er Bonnier, Springer, News Corp. eller Schibsted," siger Henrik Schultz.

Interessen for Metro International kan i sig selv give aktiekursen et løft, og Henrik Schultz forventer, at Kinnevik under alle omstændigheder vil sælge på et højere niveau end dagens kurs for Metro-aktierne.

Kigger man ud over markedet, så vejer flere ting for og imod "The usual supsects" interesse for Metro. Norske Schibsted ejer i forvejen 35 pct. af Metro i Sverige og har nået grænsen for, hvad de må eje af avismarkedet i Norge.

Den tyske avisudgiver Axel Springer er kendt for en stærk modstand mod gratisaviser og den tyske avisbranche har i lang tid forhindret gratisavisernes indtog på det hjemlige marked. I september sidste år, vendte det hæderkronede selskab dog på en tallerken og lancerede den ugentlige gratisavis 'Berliner Morgenpost Wochenend-Extra'. Ifølge professor Piet Bakkers blog, Newspaper Innovation, skyldes holdningsskiftet, at Springers betalingsaviser, herunder Bild, mister unge læsere.

Bonnier udgiver gratisavisen 'City' i tre svenske byer, mens News Corporation, der er ejet af Rupert Murdoch, blandt andet står bag gratisavisen 'The London Paper'.

Interessen fra den mulige køber kommer sig ifølge Kinneviks pressemeddelelse af, at selskabet for nylig meddelte, at man ville rejse ca 380 mio. kr. for at sikre selskabet ved at udstede flere aktier  i en aktieemission.

Vil aktionærerne ikke være med, har Kinnevik givet tilsagn om at stå for kapitaludvidelsen, men den nye interesse betyder dog, at Metro International kan blive tvunget til at udsætte kapitalforhøjelsen, hvis den bliver autoriseret af aktionærerne ved generalforsamlingen. Det var ellers blevet stillet i udsigt, at vilkårene ville blive offentliggjort dagen efter generalforsamlingen, men et muligt bud gør det vanskeligt, skriver epn.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også