MetroXpress: Minus 37 mio. kr i 2008

MetroXpress trækker Metro ned med et minus på 37 mio. i 2008. Søren Riis mener dog, han har løst det danske problem.
Per Fanefjord Laursen

Beløbet er efter skat, men før finansielle poster. De 37 mio. skal ses i forhold til et plus på 13 mio. i 2007 og et plus på hele 24 mio. i 2006.

"Det har været et år præget af mange særlige forudsætninger, som har resulteret i et minus," siger direktør Søren Riis.

Han peger på flere forhold:

Finanskrisen slog igennem i andet halvår, dagblade er generelt en vigende kategori, forretningen 24timer indgik i regnskabet fra 1. jul og trak med ned. Dernæst belastede en fyringsrunde på 28 nedlagte stillinger budgettet med et engangsminus på fem milioner.

Desuden skulle MetroXpress investere en del for at leve op til at få distributionstøtte i år. Det koster redaktionelt og på trykomkostningerne, at hver udgave kun må have en annonceandel på 50 procent, oplyser Søren Riis.

Omvendt har MetroXpress gennemført en række ændringer, der bør bidrage til et langt bedre resultat i år, mener han

"Besparelserne slår igennem, og en distributionstøtte på 34 mio. hjælper os. Vores omkostningsbase i 2009 bør ligge 20 milioner under 2008. Kan vi sælge for det samme som i 2008, er der lys forenden af tunnelen. Derfor fastholder vi et mål om et overskud i 2009, trods finanskriser," siger han.

De 2,4 mio. euro, som MetroXpress fik fra JP/Politiken for at overtage 24timer, er aktieposter, der ikke bidrager i regnskabet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også