Fra gratisaviskrig til Fru Knudsen

Følg med, når MediaWatch byder på en guidet rundtur i Berlingske fra A-Å i anledning af avisens 260 års jubilæum.

G. Gratisaviskrig
Berlingske har (som JP/Politikens Hus) kæmpet i gratisaviskrigen på to fronter - i 2001 blev trafikavisen Urban søsat som det yngre og mere urbane modtræk til MetroXpress, der var kommet på gaden samme år. Da islændinge i 2006 kom med den hustandsomdelte gratisavis Nyhedsavisen, svarede JP/Politikens hus først igen med at sætte gang i 24timer. Kort efter meldte Berlingske Media sig også under fanerne og søsatte over hals og hoved den husstandsomdelte Dato, der dog kun overlevede knap et år.

Gratisaviskrigen har kostet og koster fortsat Berlingske Media dyrt og fik Lisbeth Knudsen til at neddrosle det overskudskrav, som Mecom-ejeren David Montgomery kom til avisen med på cirka 17 pct. årligt, skrev Børsen i slutningen af 2007.

"Det er meget svært, at nå de afkastkrav, det er der ingen tvivl om. Så længe vi er i en meget omfattende gratisaviskrig, så er det noget, der kan ses på bundlinjen," sagde Lisbeth Knudsen den gang til Børsen.

H. Historierne
Berlingske Tidende kan fejre sit jubilæum i et år, hvor to af avisens projekter i 2008 er nomineret til Cavling prisen. Det gælder sagen om Udlændningeservice og den tilsyneladende fejlslåede politireform "Forbrydelsen". Dertil afsluttede Berlingske Tidende året med at spille en central rolle i afsløringen af IT Factory's bedrageri, som Businesss.dk's blogger Dorthe Toft havde været på sporet af længe. Det er da også nogle af de historier, der er fremhævet på Berlingskes jubilæumssite 260.dk. Til gengæld er der ikke et ord om den historie, der måske har haft størst betydning internt på avisen: "Riffelsyndikatet".

I. Identitet
I 2008 tog koncernen bag Berlingske Tidende skridtet og skiftede koncernnavn fra Det Berlingske Officin til Berlingske Media. Navneskiftet var samtidig udtryk for et identitetsskifte - fra en dagbladskoncern til et mediehus med stærk fokus på en lang andre "i'er" som innovation, internet og (nye) indtægtsmuligheder.

J. Jubilæum
Ud over jubilæumstillægget, der udkom med avisen d. 3. januar, fejrer Berlingske sit jubilæum med en række læserarragementer og websitet 260.dk. Medarbejderne får endvidere en jubilæumsgave - men måtte til gengæld undvære julegaven i december på grund af den anstrengte økonomi. Jubilæumsgaven ligner dog til forveksling de fleste firmajulegaver og består af en kasse med vin, spiritus og lækkerier.

K. Koncernen
Berlingske Media ejes af den internationale britiske børsnoterede medievirksomhed Mecom, der købte det danske bladhus i 2006. Den danske koncern råder over 60 aviser og næsten 70 websites, heriblandt Berlingske Tidende, B.T., Urban, ErhvervsBladet.dk, Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis, Dagbladet Holstebro-Struer, Viborg Stifts Folkeblad, Dagbladet Ringkjøbing-Skjern, Folkebladet Lemvig, Jydske Vestkysten, Weekendavisen, Berlingske Nyhedsmagasin og en række af lokale ugeaviser. Samtidig satser koncernen stærkt på medieintegration, hvor udviklingen på nettet har en markant placering i strategien og det største fokus.

L. Lisbeth Knudsen
Allerede da Lisbeth Knudsen gik på Journalisthøjskolen fik hun praktikplads på Berlingske Tidende. Siden da har hun bl.a. været ansat som journalist, politisk redaktør og erhvervsredaktør i virksomheden. Efter en stilling som nyhedschef i DR blev hun i 2007 igen ansat som chefredaktør for Berlingske Tidende og senere som koncernchef i
Berlingske Media. Lisbeth Knudsen har i spidsen for Berlingske Media stået for en stram omkostningsstyring kombineret med en omfattende omlægning af avisproduktion og -forretning med fokus på innovation og nye medier. Mange af husets aktiviteter er blevet samlet i Pilestræde, over 500 medarbejdere er blevet afskediget, begreber som vertikaler og web-first-princippet indført.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også