Mediefolk spår bladdød i 2009

Der er ikke plads til både 24timer og Urban i Danmark. En af dem må lade livet i 2009, spår en række mediepersonligheder.
MediaWatch

Der er stadig for mange spillere på gratisavismarkedet i Danmark og derfor må enten Urban eller 24timer lukke i løbet af 2009. Det forventer seks ud af de seks topfolk i mediebranchen, som Berlingske Tidende har talt med.

Hvilken af de to gratisaviser, der må dreje nøglen om, er der dog spredte meninger om.

"Urban er kraftigt i farezonen. Jeg vil nødigt lave dommedagsprofetier, men der skal altså ryddes mere op på gratisavismarkedet, som stadig er en underskudsforretning for de involverede parter," siger Mads Bredal, der er adm. direktør for mediebureauet Carat.

Både Journalistens chefredaktør, Jakob Elkjær, og Leif Beck Fallesen, der er adm. direktør for Dagbladet Børsen tror på en sammenlægning af metroXpress og 24timer.

"Metrokoncernen er under voldsomt økonomisk pres. Ikke mindst i Danmark, så der skal findes besparelser, og det kan meget vel blive i form af en redaktionel fusion mellem 24timer og Metro," siger Jakob Elkjær.

Kun Berlingskes chefredaktær Lisbeth Knudsen tror på, at det bliver den Berlingske-ejede Urban, der overlever 2009.

"Urban er et godt koncept og gratisavisen er en god måde for os at få fat på de unge læsere. Derfor forventer jeg, at Urban stadig er her om et år," slår Lisbeth Knudsen fast.

Hverken TV 2's adm. direktør Merete Eldrup eller generaldirektør i DR, Kenneth Plummer vil give et bud på, om det bliver 24timer eller Urban, som må lide bladdøden i 2009.

- Newspaq

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også