Dagblade anklager DR for unfair konkurrence

De danske dagblade lancerer ny kampagne mod DR's ekspansionslyst på internettet.
Per Fanefjord Laursen

Danske Dagblades Forening, DDF, har kastet et nyt blik på avisernes voksende behov for at tjene sine penge via online medieindhold - set i forhold til den konkurrence, man møder fra DR's mediemuskler og position på internettet.

Resultatet er en ny konkret strategi og et større presseudspil mod DR's offensive rolle på nettet.

Administrerende direktør for Danske Dagblades Forening, Ebbe Dal, kalder det meningsløst at lade DR have en stor portal på nettet, da brugerne kan finde informationerne mange andre steder.

"DR's aktiviteter på nettet skal indskrænkes til kun at være direkte afledt af udsendelser fra tv eller radio. I relation til internettet er der masser af adgang, derfor er der ingen grund til, at DR har en forpligtelse her," siger Ebbe Dal til DR Nyheder. Direktøren er ikke bange for direkte at udpege økonomien hos dagbladene som årsagen til udmeldingen.

DR har for længst lugtet lunten og har taget sine forbehold, erfarer MediaWatch. DR's ledelse afventer, at man kan få et møde med Kulturudvalget for at tale sin sag. På et kommede møde ønsker mediedirektør Lars Grarup bl.a. at forklare DR's online aktiviteter inden for sundhedstoffet.

Dagblade troede ikke på modstand
Ifølge MediaWatchs artikelarkiv havde dagbladene ellers nærmest opgivet at tage konflikten med DR. For år tilbage beklagede TV3, SBS og Sky Radio sig over konkurrence fra DR's tv- og radioudbud, men dagbladscheferne accepterede DR som et grundvilkår for mediedrift i Danmark.

Over for Mediawatch og Jyllandsposten udtrykte koncerndirektør Lars Munch, JP/Politikens Hus, at man ikke ville beklage sig, men han erkendte bekymringen for den digitale konkurrence fra DR. Lars Munch sagde til MediaWatch, at han ikke fandt det realistisk at slå på tromme for, at den offentlige mediesektor burde dæmpe sit engagement. Hans daværende kollega, direktør Joachim Malling, Det Berlingske Officin, kaldte staten en alvorlig og stærk modspiller, men han mente, at officinet ville spilde sin tid på kæmpe mod en udvikling, der ikke står til at ændre.

Offensiv kampagne
I dag, cirka to år senere, er den forsigtige linje afløst en ny offensiv kritisk kampagne.

DDF kritiserer Folketinget for at give alt for løse rammer for, hvad dr.dk må indeholde. Dr.dk bør holde sig fra sladderstof, spil og blogs, lyder det eksempelvis fra chefredaktør på Syddanske Medier Mikael Kamber, der mener, at der ellers er tale om unfair konkurrence fra DR, der årligt får tre milliarder i licenskroner. Ifølge Kamber bør dr.dk holde sig fra alt, der ikke har noget direkte at gøre med DR's øvrige udsendelsesvirksomhed at gøre.

De Konservatives medieordfører, Henriette Kjær, afviser det politisk udspil Danske Dagblades Forening over for Ritzau:

"Jeg er fuldstændig uenig. Hvis man skal være et mediehus, som DR jo er, så hører internettet også med. Og en internetside er jo intet værd, hvis man stort set kun kan gå ind og se programoversigten", siger hun og tilføjer: "Der skal selvfølgelig være noget for de grupper, man appellerer til. Og derfor mener jeg godt, at DR må lave spil og alt mulig andet."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også