Jyllands-Posten vil på skolebænken

Morgenavisen Jyllands-Posten vil have fat i de unge allerede fra skolealderen, og avisen opfordrer nu skoleklasser til at bidrage med stof i deres egen øjenhøjde.
Zandra Damsgaard

Tidligere på måneden meddelte Jyllands-Posten, at man vil lancere et nyt magasin for, om og til dels også af unge mellem 10 og 16 år. Magasinet hedder Next og henter blandt andet inspiration fra en tilknyttet Facebook- gruppe.

At møde de unge på internettet er dog tilsyneladende ikke nok for morgenavisen, der nu meddeler, at man rækker helt ud i uddannelsesinstitutionerne for at få fat i fremtidens læsere, nemlig generationen af såkaldte digitale indfødte.

Det sker med den eksisterende sektion Puls, der tirsdag til lørdag allerede behandler emner som motion, kost, kærester, familie, forbrug og penge. Nu skal de unge imidlertid være med til at forme sektionens lørdagsudgave, hvor avisen hver uge bringer en grafik over to sider.

Jyllands-Posten opfordrer således skoleelever til at henvende sig med gode projekter inden for eksempelvis biologi, idræt og naturfag, som kan formidles i grafisk form.

Ideen med begge tiltag er at involvere unge i at lave journalistik, de selv gider læse, og det sker altså i første omgang med relanceringen af Puls og med Next, som kommer på gaden fredag den 5. december.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også