Aviskrig på Bornholm

Faldende annoncepriser og konstant konkurrence om læserne. Der er dømt krig mellem ’Rytterknægten’ og ’Ugeavisen Bornholm’.
Laura Bøge Mortensen

Aviskrig er endnu ikke et overstået fænomen, den er blot blæst 90 kilometer ud i Østersøen. I august åbnede en gratis ugeavis med navnet ’Ugeavisen Bornholm’. Den truer Bornholms hidtil største og eneste ugeavis ’Rytterknægten’, som ejes af dagbladet på øen, Bornholms Tidende.

Chefredaktøren for den nye ugeavis Michael Berg Larsen afviser, at avisen kun er til for at tage en bid af det bornholmske annoncemarked – det er han nemlig blevet beskyldt for.

”Vi lancerede ugeavisen, fordi der var et hul i markedet til en anderledes ugeavis. Rytterknægten har været mange pressemeddelelser, og deres indhold har ikke altid været lige godt”, siger han.

De vil bare skumme fløden
Dan Qvitzau som er chefredaktør for konkurrenten er bestemt ikke enig.

”Jeg ved godt, de siger, at de ville tilføre Bornholm ny væsentlig lokaljournalistik, men jeg har ikke set den endnu. Efter min mening er formålet at skumme fløden af det bornholmske annoncemarked”, siger han og understreger, at han vil konkurrere igen det bedste han har lært og erobre samtlige annoncører tilbage.

Siden ugeavisen Bornholm åbnede i august har de to ugeaviser kæmpet om annoncørerne i så høj en grad at kampen er blevet til en aviskrig. Den etablerede ugeavis Rytterknægten og dagbladet Bornholms Tidende har sænket annoncepriserne for at udkonkurrere Ugeavisen Bornholm. Samtidig har de opkøbt domænenavnet ugeavisenbornholm.dk som en slags hævn.

Krig med konsekvenser
Lige som i gratisaviskrigen har krigen på Bornholm fået konsekvenser. Bornholms Tidende og Rytterknægten har indtil videre tabt så meget på deres lave annoncepriser, så Dan Qvitzau ikke har kunnet genbesætte to stillinger – det svarer til 10 procent af redaktionens medarbejdere. Omvendt har Rytterknægten relanceret og gået op i sidetal for at vinde læsere og annoncører tilbage.

Michael Berg Larsen er ikke bange for Rytterknægten og de lave annoncepriser.

”Vi kan bare være tålmodige. Vores investor Flemming Hansen råder over 135 millioner kroner, vores omkostningsstruktur er helt anderledes end Bornholms Tidende, og vi går længere på literen”, siger Michael Berg Larsen, som er overbevist om, at Bornholms Tidende bliver møre på et tidspunkt, for ’så meget kan de heller ikke tåle at gå ned i pris’”, siger han.

Dan Qvitzau vil ikke kommentere på, hvor lang tid han kan blive ved med de lave annoncepriser., men i hvert fald så længe at konjunkturerne tillader det. Samtidig tvivler han på, at Michael Larsens investor gider blive ved med at satse på endnu en ugeavis midt i en recession.

”Jeg skal ikke sige noget grimt om andre, men jeg har min klare tvivl om hvor mange penge man reelt har lsyt til at sætte på spil med en lokalavis på Bornholm, når markedet tordner derned af. Jeg kan ikke rigtig se, hvor sjovt det er, ligesom det ikke var sjovt for islændingene”.

Vi laver avis til læsere og annoncører
Michael Berg Larsen er ikke bekymret for investorens opbakning. Så længe han har penge til at lave godt journalistisk indhold, så kan han lave et produkt, som bornholmerne gider læse. I forvejen synes han, at Rytterknægten trykker alt for mange direkte pressemeddelelser for kun at tilfredsstille annoncørerne.

”Det gælder om at gøre både læsere og annoncører glade. Rytterknægten er lavet på annoncørernes præmisser, vi vil gerne lave en avis til dem begge”, siger Michael Berg Larsen. Selv er han ikke ude på at få Rytterknægten ned med nakken. Han mener, der er annoncekroner i Bornholm til dem begge to.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også