Jagten på Nyhedsavisens læsere

Nyhedsavisen rundede imponerende læsertal på over 500.000. Hvor er de henne i dag?
Tine Brødegaard Hansen

Det spørgsmål har MediaWatch stillet til MetroXpress-direktør Søren Riis, mediekonsulent Morten Nielsen og professor Piet Bakker. Og ét ord går igen, når forklaringen skal findes på, hvorfor de resterende gratisaviser ikke har mærket Nyhedsavisens lukning på læsertallene: Dobbeltdækning.

Søren Riis, adm. direktør MetroXpress:

"De "mange" læsere var langt hen af vejen dobbeltlæsere som sikkert fortsat er avislæsere. Når vi taler om Nyhedsavisens unikke læsere, så tror jeg ikke ret mange er begyndt at abonnere på en af betalingsaviserne. Med hensyn til hvorvidt de øvrige gratis dagblade vil kunne hente flere af Nyhedsavisens gamle unikke læsere, så er det et spørgsmål om distribution, eller rettere, kan det betale sig? De resterende tre gratisaviser er nu tilbage i den situation, at de stort set selv bestemmer deres oplag, potentialet er der, så det handler om økonomi. Det kan simpelthen være for dyrt distributionsmæssigt, at hente de resterende potentielle læsere."

Derudover bekræfter Søren Riis, at 24timers oplag er halveret sammenlignet med sidste år som følge af at husstandsomdelingen af gratisavisen ophørte.

Mediekonsulent Morten Nielsen:

"Dobbeltdækning er hovedforklaringen på, at læserne er forsvundet, hvis du før læste Nyhedsavisen og 24timer, læser du nu kun den ene, så selvom Nyhedsavisen er forsvundet, kan de øvrige gratisavisejere ikke klappe i hænderne. Det boost gratisavismarkedet fik i 1. halvår 2008 er ved at stabilisere sig."

Det konkluderer Morten Nielsen, der kommenterer avismarkedet på sin blog, på baggrund af en dobbeltdækningsmodel han har fået lavet i samarbejde med Gallup på basis af beregninger af Index Danmark Gallups læsertal for 1. halvår 2008, tyder på at andelen af Nyhedsavisens læsere, der også læste de andre gratisaviser, er på ca. 75 procent.

"Hvis man sammenligner læsertallene for oktober med tallene for oktober sidste år, har 24timer mistet 226.000 læsere, MetroXpress har mistet 54.000 læsere og Urban har mistet 66.000, det er i alt 346.000 færre læsere. Tallene tyder på, at alle gratisaviserne har skåret i oplaget, og det er der ikke noget at sige til, i en tid hvor de ikke kan sælge annoncer og slet ikke til den pris de gerne vil."

Professor Piet Bakker:

"Der har altid været og vil være mange dobbelt/tredobbelte læsere. Læsertal er meget mere fleksible end annoncebudgetter."

Piet Bakker henviser til sin blog Newspaperinnovation, hvor han opsummerer, at der i 2006 var ti forskellige gratisaviser i Danmark med 20 udgaver og et samlet oplag på over to millioner eksemplarer. I dag er der tre gratisaviser med hver tre udgaver en for København, Århus og en national. Det samlede oplag er på under 600.000 eksemplarer.

"Oplaget for betalingsaviser var allerede nedadgående før introduktionen af gratisaviserne. Der er næppe en direkte substitution (mellem en manglende gratisavis og betalingsaviserne, red.). Hvis det skulle være synligt noget sted i verden, skulle det være i Danmark med aviser der bliver leveret til døren i god kvalitet og som er de dyreste aviser i verden."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også