Regeringen og DF skærer i avisstøtte

Dagbladene mister 12 mio. kr årligt i distributionsstøtte. Det står klart, efter der i går blev indgået forlig om finansloven for 2009.
Ole Nørskov

Et år før den store udredning af den danske mediestøtte er færdig har regeringen og Dansk Folkeparti i forbindelse med finanslovsforliget besluttet at skære i støtten til distribution af dagblade og dagbladslignende publikationer.

I alt skæres der 12 mio. kr. årligt ud af sammenlagt cirka 340 mio. kr fra 2009 og fremover. Det er endnu ikke afgjort, hvor der skal skæres. Dagbladene får med omkring 330 mio. kr. langt den største del af støtten, mens en række andre blade og aviser, der ikke udkommer dagligt, må deles om cirka 10 mio. kr. Hos Danske Specialmedier håber direktør Christian Kierkegaard, at besparelserne ikke først og fremmest kommer til at ramme disse udgivelser, hvoraf de fleste er blandt hans medlemmer.

I det hele taget har Christian Kierkegaard svært ved at forstå, hvorfor politikerne har valgt at pille ved mediestøtten allerede nu.

"Det virker som en hovsaløsning, hvor man sparer på tværs af en række erhvervsstøtteordninger for at få penge til de forskellige nye tiltag. Når man ændrer på støtten, bør det være ud fra en samlet mediepolitik. Men hvis det skal være, så håber jeg naturligvis på, at Danske Specialmedier får indflydelse på hvorfra pengene skal tages," siger han.

Det er der imidlertid ikke umiddelbart lagt op til i aftaleteksten, som siger: "Justeringen af tilskuddet vil blive drøftet med dagbladsbranchen forud for udmøntningen."

"Hvis besparelserne fordeles procentvis mellem de to pulje vil det ikke have så stor betydning for de enkelte udgivelser, men placerer man en større del af nedskæringen på ugeavispuljen, kan det få alvorlige konsekvenser," siger Christian Kierkegaard.

Læs finansslovsaftalen.

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også