Søren Riis: Ingen forretning i lokaludgaver

Afmatning på annoncemarkedet og Nyhedsavisens forsvinden gør, at 24timerXtra og 24timerCentrum nu sløjfes, siger adm. direktør Søren Riis fra MetroXpress.
Tine Brødegaard Hansen

Skyldes lukningerne af lokaludgaverne kun, at Nyhedsavisen er lukket, eller skyldes det også nedgangen i annoncemarkedet?

"Man kan sige at det er en kombination. Det er alles vurdering, at det ikke er nemt at få økonomi i de lokale udgaver, og nu har de ikke længere strategisk betydning. Men det betyder ikke, at 24timer ikke stadig er tilstede på Fyn og i Nordjylland. Det er kun det lokale indhold og de lokale annoncer der bliver skåret væk, så de får den samme 24timer som resten af landet."

Er det de lokale partnere der har presset på?

"Nej, der har vi været meget enige. Hvis ikke de lokale partnere kan se en forretning i det, og vi får besparelser ved at skære lokaludgaverne væk, så er det den bedste løsning."

Vil det nå at påvirke jeres årsregnskab for 2008 - eller udsigterne for 2009?

"Det er først i 2009, at det vil kunne mærkes. Men alt er jo relativt, for os betyder en mio kr. noget, uden at jeg siger, at det er det beløb det drejer sig om, men det betyder ikke liv eller død, overskud eller underskud. Vi producerer altid aviser så optimalt som muligt, uden lokalstoffet kan vi producere mere smidigt og finde nogle besparelser."

Hvad betyder lukningen af lokalstoffet i 24timer for aviskrigen, hvor længe bliver I ved i Århus?

"I Århus har vi lige forlænget aftalen med Jyllands-Posten, så det fortsætter. Lukningen af lokalstoffet er et rent rationale, ligesom da JP/Politikens Hus ikke længere behøvede at husstandsomdele 24timer. Vi kan ikke længere se, at værdien af det lokale stof er stor nok til, at det kan forsvares økonomisk."

Hvordan kan det være, at gratisaviserne ikke har samlet nogen af Nyhedsavisens læsere op siden dens lukning, er det nærmere betalingsaviserne der har vundet på det?

"Jeg har det bud, at Nyhedsavisen har haft mindre betydning end vi har troet. Det er et begrænset antal aviser, folk kan nå at læse på vej til arbejde. Men jeg tror ikke på, at betalingsaviserne har fået noget ud af det. Det er et tilfælde, at de stiger i de seneste læsertal. Mange eksperter tænker ikke over, at når der er efterårsferie, distribuerer vi færre aviser. Jeg tror, at vi får lidt flere læsere med tiden, men det er nok ikke så mange, som vi regnede med lige da Nyhedsavisen lukkede."

Mediebureauer og forskere har travlt med at lukke 24timer helt, hvad er din holdning til det?

"Vi er overbevist om, at der er plads til to gratisaviser i Danmark, og der er god ræson i, at vi driver dem."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også