Alle tre gratisaviser er gået tilbage siden oktober sidste år, særlig grelt er det for 24timer, som har tabt 37,3 pct. af læserne på et år.
Kontaktchef i mediebureauet IUM, Linda Christensen, noterer sig, at de resterende trafikaviser lader til at have tabt pusten nu hvor gratisaviskrigen udkæmpes med færre aviser på færre hænder.
"Gratisaviserne har haft meget fokus på at pushe aviser ud og har været presset af hård konkurrence. Nu er en konkurrent forsvundet og der er nedgang i økonomien, så nu løsner de i promoveringen og tilstedeværelsen i gadebilledet. Grundlæggende har markedet også fundet et mere naturligt leje."
Da Nyhedsavisen rundede de 550.000 læsere fik de på mange måder sat deres tryksværtespor i nye læserhænder, der ellers ikke var draget af gratisaviser.
Professor i medieledelse, Anker Brink Lund, har tidligere sagt, at Nyhedsavisens død efterlader et hul i markedet. Det skyldes, at gratisavisen på en skala fra moderne til traditionel og fra seriøs til underholdende befandt sig i aksens midte, mens Urban og Metroxpress trækker i den moderne retning ved at satse på henholdsvis det unge og det internationale.
Samme vurdering går igen hos Linda Christensen.
"Det er sværere for de andre trafikaviser, at få fat i Nyhedsavisens læsere, for Nyhedsavisen gik efter et mere traditionelt segment, mens Urban, MetroXpress og 24timer tiltrækker mere urbane grupper. I kraft af Nyhedsavisens distributionsmodel med husstandsomdeling (som ingen af de andre gratisaviser længere har, red.), er det også klart, at de andre ikke får fat i de samme læsere."
Gratisaviserne er dog stadig en succes på det danske marked, selvom der i længden ikke er plads til alle. Selvom trafikaviserne lige nu udfylder en unik position, som medier der kan konsummeres under transport, vil den position i stigende grad blive udfordret af hurtige nyheder på mobilen og nettet, mener Linda Christensen.