Hans Engell: Simon er et frækt valg

B.T. rykker fra familiehygge til skarpe nyheder med Simon Andersen som nyhedschef og vil udfordre Ekstra Bladet, mener Hans Engell.
Tine Brødegaard Hansen

Han er tidligere chefredaktør for Ekstra Bladet og dybt inde i spillet mellem de to konkurrenter, der kæmper benhårdt om et vigende marked.

Hvad kan Simon Andersen gøre for B.T.?

"For det første er det et frækt valg, og et valg, der signalerer, at B.T. nu vil skærpe nyhedsprofilen og optrappe konkurrencen med Ekstra Bladet. Simons profil er skarpe, kontroversielle nyhedshistorier og kampagner, derfor tager B.T. med udnævnelsen af ham endnu et skridt væk fra at være den bløde familieavis og et skridt i retning af at være en hårdere nyhedsavis. For Simon Andersens journalistik har jo været diskuteret både med hensyn til form og indhold, ansættelsen af ham indikerer, at det, der var B.T.'s blødere linie under Arne Ullum, som er fortsat under Peter Brüchmann, skifter nu."

Er det den rigtige vej for B.T.?

"B.T. har forsøgt så meget forskelligt, siden Kristian Lund forlod B.T., uden at det oplagsmæssigt har slået stærkt igennem. Spørgsmålet er, om de kan gennemføre ændringerne og har ressourcerne til det?"

Betyder det her, at Ekstra Bladet nu vil blive skarpere i sit udtryk?

"Nej, bare fordi en anden avis ansætter en ny chef, betyder det ikke, at man laver hele avisen om."

Hvorfor vælger Ekstra Bladet og B.T. ikke at blive barske tabloid-aviser som i Storbritannien?

"Det marked er der ikke i Danmark. I UK er der et stort publikum, som kun er interesseret i boksekampe og nøgne piger, det segment findes ikke i Danmark, for selvom de også vil have Mikkel Kessler og nøgne piger, vil de også have ti andre ting i avisen."

Peter Brüchmann udtaler, at B.T. skal iscenesættes mere, hvad mener han med det?

"Det betyder formentlig planlagte nyheder; hvis der ikke sker noget i den store verden, så må B.T. selv finde på noget. Det kan man kan gøre ved at lave undersøgende journalistik inden for mange stofområder. Et af de problemer, B.T. har haft, er, at avisen ikke har været god til at sætte en dagsorden. Det er sjældent, at B.T. sætter dagsordenen, som andre følger op på. Det skal de være bedre til nu."

Vil det kunne ses på oplaget?

"Det må vi håbe for B.T., ellers har de spildt pengene."

Seneste oplagstal fra september viser, at B.T.'s oplag ligger på 78.184 i september 2008, et fald på 8,6 pct. sammenlignet med sidste år.

Ser man alene på læsertal, har halvårstallene været i fremgang. B.T. kan notere sig en stigning i antal daglige læsere fra 489.000 i 1. halvår 2007 til 504.000 i første halvår 2008.

Ekstra Bladet har i september 2008 et oplag på 89.552, et fald på 8,1 pct. siden samme tid sidste år, læsertallet for første halvår 2008 er på 439.000.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også